TAF Verzekeringen biedt vanaf heden al haar AOV-polishouders de mogelijkheid om gratis een second opinion aan te vragen. Dit doet de verzekeraar door de bestaande een second opinion aan te vragen. Dit doet de verzekeraar door de bestaande samenwerking met Royal Doctors verder te intensiveren. Momenteel zoekt één op de zes patiënten naar extra informatie na een bezoek aan een arts, maar wordt een second opinion aanvragen vaak als complex ervaren.
Weinig patiënten durven hun twijfels aan te kaarten bij hun eigen arts, weten niet welke andere arts ze kunnen raadplegen en blijven na een tweede consult vaak achter met nog meer vragen. “TAF Verzekeringen wil de toegang tot second opinions voor nieuwe en bestaande polishouders makkelijker maken. We verwachten zo’n 750 tot duizend verzekerden per jaar te gaan helpen”, aldus Michiel Meijer, commercieel directeur van TAF.
Bevestiging of verbeterd behandelplan
“Een second opinion kent eigenlijk alleen
maar goede uitkomsten”, zegt Joris Vanvinckenroye, oprichter van Royal
Doctors. In dertig procent van de gevallen klopt de eerste
diagnose van de arts, maar kan de behandeling bijgestuurd
worden zodat deze effectiever is. In nog eens twintig procent van de diagnoses
ziet Royal Doctors dat patiënten behoorlijk van het pad zijn geraakt. De overige
vijftig procent van de diagnoses blijkt na een second opinion
correct. Vanvinckenroye: “Ook
in dat geval biedt de second opinion een uitkomst, namelijk
bevestiging en gemoedsrust.”
Het advies komt van gespecialiseerde artsen of verpleegkundigen en stuurt de patiënt hiermee terug naar de eigen arts, om vervolgens tot een beter behandelplan te komen. “We proberen patiënten met de juiste acties terug op het juiste pad te krijgen. We geven aan welke onderzoeken of operaties wenselijk zijn, omdat we denken dat de pijn uit een bepaalde richting komt. Hierdoor krijgen patiënten controle en het gevoel dat er weer uitzicht is op genezing”, aldus Vanvinckenroye.
Meijer is zeer blij met de intensievere samenwerking met Royal Doctors. “De samenwerking is essentieel voor de dienstverlening van TAF. We willen als verzekeraar zorgeloosheid bieden. Door preventief te kijken naar diagnoses en behandelplannen kunnen we langdurige arbeidsongeschiktheid voorkomen. Idealiter is daardoor ons vangnet niet langer nodig, omdat mensen minder snel langdurig in de ziektewet belanden.”
Onbeperkt toegang tot onafhankelijk
advies
Polishouders van TAF kunnen direct
aankloppen bij Royal Doctors als zij een second opinion willen aanvragen.
“Verzekerden hebben gratis en onbeperkt toegang tot de dienstverlening.
Hiervoor hoeven zij niet eerst langs de verzekeraar of een adviseur.
Royal Doctors opereert namelijk onafhankelijk. Via hun website kunnen
verzekerden hun medische vragen en verzoeken kenbaar maken, waarna de specialisten
gelijk aan de slag gaan”, besluit Meijer.