Stv start thema-onderzoek incassobeleid en betalingsachterstanden

In het kader van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft de Stichting toetsing verzekeraars (stv) de eerste bedrijfsbezoeken voor het thema-onderzoek Incassobeleid en betalingsachterstanden gedaan. Alle bedrijfsbezoeken zijn gepland en diverse keurmerkhouders hebben de gevraagde documentatie inmiddels opgeleverd.

Reikwijdte onderzoek


Het thema-onderzoek Incassobeleid en betalingsachterstanden gaat over hoe keurmerkhouders het incassoproces hebben georganiseerd en de klantgerichtheid daarvan verbeteren. Ook richt het onderzoek zich op hoe keurmerkhouders de klant informeren over de premiebetalingen en hoe zij omgaan met klanten die hun premies niet betalen.

“We zullen dit onderzoeken aan de hand van een concreet verzekeringsproduct. Hierover vragen wij dossiers, standaardbrieven en polisvoorwaarden op’, aldus de STV in haar recente nieuwsbrief.

Themarapportage met benchmark

Dit onderzoek wordt afgerond met een themarapportage en een benchmark. De benchmark geeft aan hoe alle keurmerkhouders presteren op de onderdelen van het thema-onderzoek. Bij het thema-onderzoek Incassobeleid en betalingsachterstanden gaat het om de volgende drie onderwerpen:

  • Beleid en praktijk
  • Transparantie en communicatie
  • Mensen en middelen

Planning
De bedrijfsbezoeken lopen door tot het eind van dit jaar. In het voorjaar van 2020 kunt u de themarapportage tegemoetzien en zal de Stv een themabijeenkomst plannen over dit onderwerp.