Stijgende kostendruk drijft prijs autoverzekering op; Gemiddelde prijs betaald voor dekking stijgt met 8%

Verzekeraars in het Verenigd Koninkrijk doen er alles aan om concurrerende deals aan te bieden nu de kostendruk blijft. De gemiddelde prijs die voor een autoverzekering wordt betaald, is in het vierde kwartaal van vorig jaar met 8% gestegen volgens de laatste Motor Insurance Premium Tracker van de ABI, het Britse Verbond van Verzekeraars. De onwelkome, zij het onder de inflatie liggende stijging voor automobilisten weerspiegelt de aanhoudende kostendruk waarmee autoverzekeraars worden geconfronteerd. 

De ABI’s Tracker is het enige onderzoek dat kijkt naar de prijs die consumenten daadwerkelijk betalen voor hun dekking, in plaats van de prijs die hen wordt aangeboden.  Volgens de laatste Tracker, in het vierde kwartaal van vorig jaar is de gemiddelde premie die werd betaald voor privé-auto’s  470 pond, een stijging van 8% ten opzichte van het vorige kwartaal. De huidige gemiddelde premie is 7% hoger in vergelijking met het vierde kwartaal van 2021. 

Stijgende kosten voor verzekeraars houden aan 

Voorbeelden van toenemende kostendruk die door sommige ABI-leden worden genoemd zijn: 

  • Energie-inflatie die £71,75 toevoegt aan elke reparatie. 
  • De gemiddelde verf- en materiaalkosten zijn met bijna 16% gestegen. Als we 2022-Q3 vergelijken met 2021-Q3 zijn de gemiddelde verfkosten per reparatie met 20% gestegen. 
  • Naar schatting 40% van al het werk wordt nu op de een of andere manier beïnvloed door vertragingen van onderdelen 
  • De courtesy car kosten voor reparateurs stijgen met ongeveer 30%. 
  • Bovendien is de gemiddelde prijs van tweedehands auto’s in het jaar eindigend in juli 2022 met 19% gestegen (bron: Auto Trader). 

De impact van de prijshervormingen van de FCA  

De FCA heeft op 1 januari 2022 nieuwe regels ingevoerd voor de prijsstelling van auto- en opstalverzekeringen. Deze zorgen ervoor dat de prijs die vernieuwende klanten voor een motor- en opstalverzekering betalen, niet hoger is dan de prijs die aan een gelijkwaardige nieuwe klant in rekening wordt gebracht voor een gelijkwaardige polis die via hetzelfde distributiekanaal wordt gekocht, zoals een verzekeraar, makelaar of prijsvergelijkingswebsite. Het niveau van de door nieuwe of bestaande klanten betaalde premie wordt echter niet vastgesteld of begrensd. De prijs van de dekking zal een aantal factoren blijven weerspiegelen, waaronder de kosten voor de afwikkeling van schadeclaims. 

De gemiddelde prijs die in het vierde kwartaal van 2022 voor een nieuwe polis werd betaald, steeg met 7% (£ 37) ten opzichte van het voorgaande kwartaal tot £ 531, een recordhoogte. De gemiddelde prijs betaald bij verlenging van een bestaande autopolis steeg met 8% (£31) tot £428.  

In 2022 als geheel daalde de gemiddelde prijs voor verlenging van een bestaande polis echter met 7% ten opzichte van het voorgaande jaar tot £392, terwijl de gemiddelde prijs voor nieuwe dekking met 11% steeg tot £500. De veranderingen gedurende het jaar weerspiegelden ten dele de invoering van de prijsregelwijzigingen  Jonathan Fong, Senior Policy Adviser, General Insurance:”Elke automobilist wil de beste verzekering deal, vooral bij het omgaan met kosten van levensonderhoud druk, en verzekeraars blijven doen wat ze kunnen om autoverzekering zo concurrerend geprijsd mogelijk te houden. Toch blijven verzekeraars, net als veel andere sectoren, geconfronteerd met hogere kosten, zoals duurdere grondstoffen, die steeds moeilijker te absorberen zijn.  Iedereen die zich zorgen maakt over het kunnen blijven betalen van zijn autoverzekeringspremie moet met zijn verzekeraar praten over eventuele alternatieve betalingsmogelijkheden