Staat fraudebestrijding als prioriteit op de agenda voor 2017?

Steeds meer verzekeraars geven aan dat fraudebestrijding prioriteit heeft. Met name claims afdelingen hebben dit onderwerp hoog op de agenda staan. Uit recent onderzoek blijkt echter dat slechts 44% van de verzekeraars ook daadwerkelijk specifiek budget heeft gealloceerd voor het bestrijden van fraude. Het bewustzijn rondom fraudebestrijding en fraudepreventie groeit. Echter om geen achterstand op te lopen in 2017 zal de daad bij woord gevoegd moeten worden.

Als het aankomt op effectief handelen in het kader van fraudebestrijding moeten nog enkele hordes worden genomen. Zo is het bijvoorbeeld nog niet gebruikelijk dat trainingen in fraudeherkenning organisatiebreed worden ingezet. Daar waar 85% van de verzekeraars trainingen aanbiedt voor de claims afdelingen, worden andere afdelingen vaak over het hoofd gezien: het gat is enorm. Afdelingen sales, acceptatie en zakelijk zijn een stuk minder betrokken. Dit maakt deze afdelingen een kwetsbare groep voor georganiseerde fraudeurs om het portfolio binnen te dringen. Een hogere betrokkenheid en beter toegeruste medewerkers kunnen bijdragen aan de verschuiving van fraudedetectie naar fraudepreventie.

Preventie in de digitale wereld

Verzekeraars die hun producten direct aanbieden, en dan met name zij die ook het digitale kanaal bedienen moeten zich beschermen tegen hoge en specifieke risico’s. Dit is nodig om een winstgevende portefeuillegroei te realiseren. Vaak ligt de focus met name op portefeuillegroei, zonder te realiseren dat de binnenkomende risico’s later een negatieve uitwerking kunnen hebben. 65% van de verzekeraars werkt al met een online kanaal. In 2017 wil van de verzekeraars 25% die nog niet tot die groep behoorden ook via deze weg producten gaan aanbieden.

Gezien deze cijfers is het verstandig om na te denken over het voorkomen van het opnemen van risico’s voordat nieuwe klanten schade kunnen berokkenen. Om op verstandige wijze te groeien is het van belang om een goed risicoprofiel te maken van een nieuwe verzekerde. Hiermee kan een verzekeraar een klant direct accepteren, weigeren of accepteren onder bepaalde voorwaarden. Als dit proces ook nog eens geautomatiseerd wordt kan door middel van straight-through-processing (STP) een enorme efficiëntieslag behaald worden.

Maak het beeld compleet

Hoe beter de beschikbare informatie, hoe beter de risico-inschatting. De verzekeringsbranche beschikt over enorme hoeveelheden aan data. Deze data kan niet alleen gebruikt worden om fraudemanagement in het claimsproces te ondersteunen, maar is juist ook bruikbaar om een objectieve risico-inschatting te maken in het acceptatieproces. Verzamelde gegevens over de verzekerde, objecten, eerdere claims en het fraudeverleden helpen in accurate en uniforme bepaling van het risico.  Daarnaast kunnen verzekeraars profiteren van toegang tot meer data. Zo is het gebruik van externe data een goede bron om te raadplegen naast de al beschikbare historische gegevens van de verzekeraar zelf. Het gebruik van externe data zal steeds belangrijker worden om bepaalde hiaten in de data aan te vullen.

Tijd voor actie

Dat het uitbetalen van frauduleuze claims een negatief effect heeft op de verliesratio van verzekeraars is alom bekend. Dat dit tevens drukt op de premies ook. Nu steeds meer verzekeraars erkennen dat fraude aangepakt moet worden, dreigen zij die daar geen aandacht aan geven buiten de boot te vallen. Met de start van het nieuwe jaar is het tijd voor de volgende goede voornemens: zet fraudebestrijding hoger op de lijst van prioriteiten; verhoog het fraudebewustzijn binnen de organisatie; alloceer budget, en zorg voor een organisatiebrede aanpak in de strijd tegen fraude. Dus, wat zijn jullie goede voornemens voor 2017?

Blog Ruud van Gerwen Friss