Snelle groeier NN met AEGON en ASR in Top 100 meest waardevolle verzekeringsmerken; Ping An voert lijst aan voor Allianz en China Life

Met een merkwaarde van $ 60,58 miljard, 20% meer dan de $ 50,47 miljard een jaar eerder, voert de Chinese verzekeraar Ping An de lijst van de 100 meest waardevolle verzekeringsmarkten aan. In de ‘Brand Finance Insurance 100 2020’ volgen op ruime afstand Allianz ($ 24,84/$ 23,11 miljard, + 7,5%) en China Life ($ 23,58 /$ 26,13 miljard, min 9,8%) op de tweede en derde plaats. Net als vorig jaar telt de Top 100 van waardevolle verzekeringsmerken drie Nederlandse verzekeraars: NN is gestegen van de 55e naar de 45e plek, Aegon (van 51 naar 63) en ASR (van 75 naar 82) daalden enkele plekken.

China domineert de Top-10 aan waardevolle verzekeraarsmerken met  vijf ondernemingen, VS met drie verzekeraars en Duitsland en Frankrijk met elk één. Na de genoemde drie verzekeraars volgen AIA ($ 18,19 /$ 15,50 miljard, + 17,3%) en AXA ($ 16,19/$ 15,65 miljard, +3,4%). De Top-10 wordt gecompleteerd door de beide Chinese verzekeraars CPIC ($ 14,05/$ 10,72 miljard, + 31%) en  PICC ($10,98/$9,14 miljard, + 20,1%) en de drie Amerikaanse verzekeraars GEICO ($ 10,37/$8,78 miljard, + 18,0%), Allstate ($ 9,08 /$ 7,98 miljard, + 13,7%) en Progressive ($ 8,38 /$ 7,54 miljard, + 11,2%).

Groeiers en dalers

De lijst van waardevolle verzekeraarsmerken is allesbehalve statisch en telt vele stijgers en dalers. De onderzoekers hebben van beide categorieën een Top-10 samengesteld. Op nummer één bij de stijgers prijkt de Canadese verzekeraar  Canada Life, die haar merkwaarde met maar liefst 687,6% (!!!) heeft zien toenemen en maar liefst 72 plaatsten stijgt in de Top-100. Op ruime afstand volgen de onlangs ook op de Nederlandse markt toegetreden Everest re (+ 62,6%), Gen Re (+ 47,1%$), If (+ 39,9%) en China Re (+ 3393,9%). ‘Bij de tien snelste groeiers staan ook ‘ons’ eigen NN (+ 39,4%),  en de buitenlandse verzekeraars Principal (+ 35,9%), Hannover Re (+ 33,2%), Berkshire Hathaway (+ 31,9%) en CPIC (+ 31%).

Het meest in waarde daalde de Japanse verzekeraar Japan Post Insurance (min 2227,8%), gevolgd door Quatar Insurance (min 26,8%), Hyundai Marine & Fire Insurance Company  (min 26%) , AEGON (min 23,4%) en Nan Shun Life Insurance (min 19,1%). De Top-10  aan sterkste waardedalers bestaat verder uit  Samsung Fire & Marine Insurance (min 18,9%), Prudential UK (min 15,4%), Transamerica International (min 13,5%), Cathay Life Insurance Co (min 11,8%) en Great Eastern (min 11,7%).

Sterkste verzekeraarsmerk

Naast het vaststellen van de merkwaarde heeft Brand Finance ook een lijst gemaakt met ‘de sterkste verzekeraarsmerken’. Hierbij wordt de relatieve sterkte van een merk bepaald door een scorekaart gebaseerd op een aantal indicatoren, waaronder marketinginvesteringen, aandeelhouderswaarde en business performance. Volgens deze criteria is de Italiaanse verzekeraar Poste Italiane met een Brand Strength Index (BSI)- score van 85.5 op een schaal van 100, wat overeenkomst met een triple A-rating .De verzekeraar van het Italiaanse postbedrijf  telt landelijk 35 miljoen klanten verdeeld over 12.000 postkantoren verspreid over het land.

Post Italiane wordt in deze lijst op de voet gevolgd door Ping An met een BSI-score van  84,6 (min 2,4), Allianz met 83,5 (+ 4,4), het Zuid-Afrikaanse Old Mutual met 82,8  (+ 3,3) en het Amerikaanse AFIAC met 82,7 (+ 0,6). De Top-10  bestaat verder uit het Britse Legal & General (82,2/ + 8,8), het Spaanse MAPFRE ( 81,3/+ 1,4), het Chinese China Life (81,2/ min 3,3), het Canadese Sun Life Financial (80,5/+ 0,5) en het Indiase LIC (80,4/min 1,8).

 
 
 Klik hier voor het volledige rapport: 

View the full Brand Finance Insurance 100 2020 report