Adfiz, NVGA, Verbond van Verzekeraars en SIVI stellen tevreden vast dat de verzekeringssector grotendeels over is op eHerkenning. Nu is het zaak om door te pakken in het gebruik en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Ook moeten nieuwe mogelijkheden beter en breder worden benut. Dit blijkt uit de opgemaakte balans begin 2022 die laat zien dat het overgrote deel van de dienstverleners eHerkenning ondersteunt als veilig en betrouwbaar inlogmiddel. Daarnaast heeft een grote meerderheid van de Digitaal Paspoort-gebruikers inmiddels eHerkenning-3 aangeschaft.
De krachtenbundeling en goede samenwerking tussen de betrokken brancheorganisaties Adfiz, NVGA, Verbond van Verzekeraars en SIVI heeft ertoe geleid dat de verzekeringssector als eerste bedrijfstak nu over is op eHerkenning, met alle pluspunten en toekomstige voordelen van dien. Alle ketenpartijen kunnen nu bovendien hun eigen eHerkenningsmakelaar of middelenuitgever kiezen. Naar deze introductie van ‘marktwerking’ is lang uitgekeken.
Peter Mols (SIVI) is blij dat de branche de transitie zonder al te veel kleerscheuren is doorgekomen. “Nu moeten we doorpakken als sector! De komende periode gaan we in een-op-een gesprekken de weifelaars inspireren om eHerkenning te implementeren. Leveranciers dagen we uit om meer gebruiksvriendelijke processen in te richten.”
Vooruitkijken: nog stappen te zetten
Bij alle dienstverleners ziet SIVI eenzelfde beeld: een toenemend gebruik van logins via eHerkenning, maar ook een uitwijk naar gebruikersnamen en wachtwoorden. Dit laatste vaak ook nog zonder tweefactorauthenticatie. Vanuit beveiligingsperspectief is dit niet uit te leggen, aldus experts. Daarom verwelkomen zij het voornemen van verschillende verzekeraars/serviceproviders om de inlog met gebruikersnaam/wachtwoord uit te faseren.
Daarnaast staan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en de performance
hoog op de agenda bij de brancheorganisaties en SIVI. De inzet is leveranciers
te stimuleren om verbeteringen aan te brengen en daar ervaren gebruikers bij te
betrekken. Bijvoorbeeld door de inrichting van selfserviceportalen nadrukkelijk
af te stemmen met betrokken partijen. Ook kan SIVI op het gebied van nieuwe
features, zoals ketenmachtiging, – nu de ergste drukte rondom de migratie
voorbij is – meer ondersteuning leveren aan leveranciers bij de
(door)ontwikkeling.
Richard
Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars:
‘’Veilig digitaal zakendoen is uitermate belangrijk, daarom ben ik verheugd dat
zoveel verzekeraars gehoor hebben gegeven aan de oproep over te gaan op
eHerkenning. Nu aan de slag om het systeem qua gebruikersvriendelijkheid verder
te optimaliseren.”
Enno
Wiertsema (Adfiz)
‘’Veilig digitaal zaken doen is belangrijk en met de migratie van het Digitaal
Paspoort naar eHerkenning is een goede stap gezet. Adviseurs willen met één
veilig middel overal kunnen inloggen. Van belang is daarom dat eHerkenning
marktbreed de standaard wordt.’’
Ron Gardenier
(NVGA)
‘’Wij dragen eHerkenning al jaren als moderne vorm van authenticatie uit naar
onze leden. We ervaren hier een hechte samenwerking tussen de
brancheorganisaties en SIVI die uiteindelijk resulteerde in een goede basis om
op voort te bouwen.’’