Sharon van Herel (HDI Global) wil samen met andere marktpartijen risico’s verzekerbaar houden en de verzekeringsbranche gezond

HDI Global  heeft vorige week in een bijeenkomst met makelaars het startschot gegeven voor de campagne ‘Als Ondernemers Samen Vooruit’. Daarin doet Managing Director Sharon van Herel een oproep aan alle marktpartijen om de risico’s voor bedrijven in de toekomst verzekerbaar te houden en de verzekeringsbranche gezond. “We willen graag blijven tekenen op de Nederlandse markt, maar dan is het wel de hoogste tijd dat er in onze markt wat gaat veranderen”, zegt zij in een artikel in het gisteren verschenen (digitale) magazine van Risk & Business. 


Daarin wijst zij op de klimaatverandering. “Er is een toename aan natuurrampen, maar ook reguliere schades die het gevolg zijn van extreme weersomstandigheden zoals langdurige droogte of juist zeer nat weer. Dit heeft impact op bedrijven en hun activiteiten. Maar ook bedrijven zelf worden steeds groter en internationaler door fusies en overnames. Ook doen zij steeds grotere investeringen in complexe installaties en technologie. Kortom, risico’s worden steeds groter en complexer. Dat op zichzelf iets waar we als markt op moeten inspelen.”

Ook wijst zij erop dat de premies de afgelopen jaren sterk zijn gedaald  waardoor premie en risico niet meer in verhouding staan met elkaar. Sterker nog, de schadelast is al een aantal jaar veel hoger dan het premie-inkomen. Dat is geen duurzame manier van zaken doen. Het doorbreken van deze trend is niet alleen noodzakelijk om zelf succesvol te kunnen blijven ondernemen. Het ondernemerschap in de gehele sector staat op het spel als wij dit segment niet gezond krijgen.”

Niet doorschieten

Elke verzekeraar is volgens haar op dit moment gedwongen om kritisch te kijken naar haar acceptatiebeleid, ook HDI. “Mijn grootste zorg is echter dat in de huidige marktsituatie alle nuance verdwijnt en we doorschieten naar de andere kant. We zien nu al in de markt dat sommige risico’s niet of moeilijk verzekerd kunnen worden of dat verzekeraars zich uit de grootzakelijke markt terugtrekken. Dat is niet wenselijk. Als die trend zich doorzet in de toekomst, kunnen sommige bedrijven zich niet meer verzekeren in Nederland. Dat is iets waar niemand mee gebaat is en we met elkaar moeten voorkomen.”

Samenwerking tussen de verschillende marktpartijen: makelaars, intermediair en verzekeraars is volgens haar dan ook meer dan ooit nodig voor een gezonde verzekeringsmarkt, nu en in de toekomst. “Het doel zou moeten zijn om zoveel mogelijk continuïteit te bieden aan alle prachtige bedrijven die we samen verzekeren. Dat is de beweging die ik graag wil inzetten samen met onze businesspartners.Laten we hier samen een punt van maken.”

Het volledige artikel in Risk & Business Magazine vindt u hier: http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2019/10/RB5_2019.pdf