Sharon van Herel (HDI Global SE): “Gezamenlijke verantwoordelijkheid branche om alle risico’s verzekerbaar te houden”

 “We mogen het als verzekeringsbranche niet laten gebeuren dat bepaalde risico’s niet meer verzekerbaar zijn. Gezamenlijk moeten we daar als verzekeraar met makelaar en klant altijd uit zien te komen. In principe is alles verzekerbaar, mits de juiste premies en voorwaarden worden gevraagd en de juiste preventieve maatregelen worden getroffen.” Dat zegt Sharon van Herel, Managing Director bij HDI Global SE, in een interview in het deze week verschijnende magazine van  Risk & Business.

Zij vertelt daarin onder meer over de uitdagingen in haar eerste jaar aan het roer bij de industriële verzekeraar. “Een van de uitdagingen was om voor de brandverzekering de premies meer in verhouding met het risico te brengen. Dat was nodig om de risico’s ook in de toekomst verzekerbaar te houden. Deze ontwikkeling speelt niet alleen bij HDI. Alle zakelijke verzekeraars in binnen- en buitenland hebben hiermee te maken.  Wij zijn gestart onze premies en condities meer in verhouding te brengen met het onderliggende risicoprofiel.  Vervolgens zijn we daarover de dialoog aangegaan met onze makelaars. Een onconventionele aanpak in een softe en competitieve markt, maar we zien dat ons voorbeeld wordt gevolgd en dat het heeft gewerkt.” 

Zij vervolgt: “Onze aanpak bewijst dat een hechte samenwerking met het intermediair het fundament is voor succes. In dit geval het weer gezond krijgen van de brandportefeuille. Een mooi gezamenlijk resultaat waar we voorzichtig trots op mogen zijn. Ik zeg voorzichtig, omdat we nog wat stappen moeten maken en een aantal groepen nog aandacht nodig heeft.” Van Herel geeft desgevraagd aan de beste zakelijke schadeverzekeraar van Nederland te willen worden. “Niet alleen qua bedrijfsresultaat maar ook als werkgever willen we dé employer of choice worden. Wij blijven daarbij trouw aan onze missie om andere ondernemers te helpen om succesvol te kunnen blijven ondernemen. Dat betekent in de praktijk dat we altijd inzetten op een lange termijn-samenwerking met zowel intermediairs als eindklanten. We blijven werken aan verbetering van het risico en behoud van de relatie. We geloven in duurzame partnerships.”

Op de vraag hoe zij naar de zakelijke schadeverzekeringsmarkt kijkt, antwoordt zij: “We doen het in het algemeen best goed en zorgen er met elkaar voor dat ondernemers kunnen ondernemen. Zo houden we als sector de economie draaiende. Maar uiteraard kunnen zaken altijd beter en één ervan is dat we onze belangrijke maatschappelijke rol en (meer)waarde veel te weinig uitdragen. We moeten beter uitdragen wat we doen en mogelijk maken. Ook moeten we onze dynamische bedrijfstak beter profileren richting HBO- en WO-studenten en andere professionals. We hebben hen namelijk voldoende interessant werk én carrièrekansen te bieden.”