Sharon van Herel (HDI Global) over de toekomst van zakelijk verzekeren: “Een goede verhouding gaat over meer dan prijs en risico”

“De goede verhouding met onze distributiepartners en klanten wordt niet alleen bepaald door prijs en risico. Verzekeren gaat over zo veel meer dan alleen geld uitkeren als er zich schade voordoet. Dan zou iedere vermogende partij morgen een bordje op de deur kunnen hangen met “ik ben ook verzekeraar”. Juist wíj moeten onze kennis over risico’s steeds meer inzetten om schade te voorkomen. Moderne technologie als big data en the-internet-of-things gaan ons daarbij helpen”. Dat zegtSharon van Herel, sinds 2018 Managing Director van HDI Global Nederland, in een speciaal interview met de bekende journalist Charles Groenhuijsen.

Bovengenoemde transformatie heeft volgens haar ook consequenties voor het toekomstige personeelskorps. “Natuurlijk blijft kennis van verzekeren, verzekeringstechniek nog steeds de kern van onze activiteiten. Maar door alle transities die zich voordoen in de maatschappij, zoals internationalisering, globalisering, digitalisering en alle technologische en organisatorische ontwikkelingen bij onze klanten, moeten wij bredere inzichten ontwikkelen. Diversity of minds bij onze medewerkers is daarom heel belangrijk. Ik maak me daar zelf ook hard voor. We hebben behoefte aan zij-instromers, mensen die uit de wereld van onze klanten komen en deze goed kennen. Met deze mensen kunnen wij onze eigen ontwikkeling versnellen en daarmee beter inspelen op die grote veranderingen in de samenleving.”

Op de vraag van Charles Groenhuijsen of zij daarbij een soort van ‘thoughtleader’, een aanvoerder van het denken over de toekomst, antwoordt HDI’s Managing Director: “Ik denk dat het belangrijk is in onze sector om continu vragen te stellen bij de situatie zoals die is. Zoals de discussie over de disbalans tussen prijs en risico. Toen wij daar drie jaar geleden mee naar buiten kwamen, was de eerste reactie: ‘hoe durft ze’. We hebben het gesprek toen toch aangezwengeld en uiteindelijk vond dat veel navolging. Maar er is wel iemand nodig die als eerste de steen in de vijver gooit. Die rol speel ik graag.”

In het interview benadrukt zij het belang van een gezonde bedrijfstak voor de klant. “Winstgevendheid voor verzekeraars betekent vooral dat zij beter in staat zijn om ondernemen in die steeds complexer wordende economie mogelijk te maken. Het zorgt voor verzekeringscapaciteit. Ondernemers zijn dagelijks bezig om met hun bedrijf risico’s te nemen. Bepaalde risico’s willen zij graag overdragen aan verzekeraars. Maar in een ongezonde markt krimpt de capaciteit en zijn verzekeraars geneigd om zich iets meer terug te trekken. De-risken noemen we dat in ons vak. Dan blijft de ondernemer met meer risico zitten. Dat is onwenselijk. Want als ondernemers met te veel risico blijven zitten, dan raken we als verzekeraars de hele economie. Voor die economie is het essentieel dat ons verzekeringsstelsel gezond is. Alleen dán kunnen verzekeraars er zijn voor ondernemers en hun bedrijfscontinuïteit waarborgen.”

Gevraagd naar haar voorspelling voor de komende tien jaar, zegt Sharon van Herel: “Al die ontwikkelingen die we hebben besproken, de transities in de maatschappij, de technologie die wij als verzekeraar kunnen toepassen, de groeiende diversiteit onder onze medewerkers, dát samen maakt het noodzakelijk én mogelijk dat wij als sector een veel grotere rol spelen in het voorkomen van schade in de grootzakelijke markt. Van verzekeren naar voorspellen en daarmee voorkomen van schade, dat is waar wij in de komende tien jaar op inzetten. Dat is onze toekomst, daar ben ik heilig van overtuigd.”

Het volledige interview van Charles Groenhuijsen met Sharon van Herel is hier terug te zien: https://vimeo.com/617823982. et volledige artkel van het interview verschijnt later deze maand in het Risk & Business Magazine.