Scheepsverzekeraar EOC verwerkt 30% meer aanvragen dankzij low-code applicatie

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat EOC, een onderlinge verzekeraar voor de scheepvaart, pleziervaart en woonboten, een online applicatie heeft ontwikkeld om vaartuigen binnen 24 uur te kunnen verzekeren. Omdat de 3000 aanvragen die jaarlijks binnenkomen niet langer handmatig hoeven te worden verwerkt, betekent de nieuwe tool een enorme efficiencyslag voor EOC. Handmatige verwerking leidde tot lange wachttijden en hogere foutmarges. Dankzij de online applicatie behoort dit tot het verleden, zijn booteigenaren snel verzekerd en kunnen medewerkers zich richten op hun passie: het beantwoorden van technische vragen van EOC-leden.   

Om zijn klantgerichte aanpak uit te breiden en de administratieve last voor werknemers te verlichten, wilde EOC een flexibele software-oplossing. Deze moest ook zorgen voor het versnellen van processen, meer flexibiliteit en een betere interactie met de klant. Om de oplossing te bouwen koos EOC voor het Mendix low-code platform, een visuele benadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface.    

Realtime verzekeringsvoorstel

Nu de online applicatie in gebruik is genomen verloopt het proces veel efficiënter. Een klant kiest eerst het type boot en de vervolgvragen worden automatisch aangepast op dit antwoord. Vervolgens krijgt de klant realtime een verzekeringsvoorstel. Zodra informatie, zoals de grootte van de boot, wordt aangepast, verschijnt de nieuwe prijs op het scherm. De klant kan de verzekeringspolis onmiddellijk afsluiten en een tijdelijke dekking krijgen totdat EOC het verzoek formeel heeft geaccepteerd, wat doorgaans binnen 24 uur gebeurt.  

De nieuwe werkwijze betekent een aanzienlijke verlaging van de administratieve lasten, vooral in het pleziervaart seizoen. Voorheen werkten EOC-medewerkers in die periode extra uren om aanvragen te behandelen. Nu verwerken ze 30% meer aanvragen dan vorig jaar – en zonder extra uren te werken. Bovendien kan EOC een nieuwe doelgroep benaderen doordat het eigenaren van kleine boten meer gebruiksgemak biedt.   
“We kunnen nu met hetzelfde aantal medewerkers veel meer leden helpen en ook meer waarde toevoegen. In plaats van data van het ene systeem over te typen in het andere, kunnen onze medewerkers technisch advies geven. Veel van onze medewerkers wonen op een schip, zijn op een schip geboren, of weten er veel van. Ze praten veel liever met een klant over hun passie voor scheepvaart, dan dat ze een ontbrekende regel op pagina vier van het aanvraagformulier bespreken”, aldus Martin Visser, algemeen directeur bij EOC.  
  Lees meer over het Mendix Platform.    I