Schadeverzekeraars moeten zich herbezinnen vanwege krimpende markt en naderende technologische disruptie

t krimpt ook zonder technologische disruptie met 13% de komende tien jaar. Vooral de automarkt loopt harde klappen op. Daarom wordt er gepleit voor herbezinning binnen de sector. Dit stellen Baken Adviesgroep en Trend-Rx in het rapport ‘Schademarkt in 2026’ over de toekomst van de Nederlandse schademarkt dat op 22 mei a.s. wordt gepubliceerd. Zij typeren  de situatie op de Nederlandse schadeverzekeringsmarkt als zorgelijk. In 2007 bedroeg de geboekte premie in de schademarkt nog 13,1 miljard euro. In 2015 was dat bedrag gedaald tot 12 miljard eurol en zal naar verwachting verder dalen tot 10,9 miljard euro in 2020

Baken en Trend-Rx verwachten geen disruptie door grootschalige technologische innovatie. Dit wordt pas na 2030 verwacht. Toch is er sprake van substantiële premiedalingen. Op de particuliere markt daalt het premievolume 19% en op de zakelijke markt 7%. Vooral het particuliere autosegment wordt met een volumedaling van 31% hard geraakt. Ook zal de winstgevendheid zeer laag blijven.

Op lange termijn wordt een gematigde economische groei verwacht. Dit leidt tot relatieve verarming en lagere waarde van bezit. Zo daalt het aantal verkochte nieuwe auto’s met een derde. De veroudering van het wagenpark zorgt voor een daling van de gemiddelde premies. De zware concurrentie, veroorzaakt door een groot aantal spelers van vergelijkbare omvang, stuwt deze ontwikkeling verder. Hierdoor herstelt de winstgevendheid van het autosegment niet. Door onder andere deze reden moeten verzekeraars in de kosten snijden.

Technologische doorbraken

De veel besproken technologische doorbraken vinden vooral plaats in de administratieve afhandeling. Alleen al op de particuliere markt moeten verzekeraars de komende tien jaar € 630 miljoen besparen. “Zowel de omzet- als kostenontwikkeling zijn forse uitdagingen”, Aldus Arno Onink, oprichter van Trend-Rx. “Vooral omdat wij niet verwachten dat nieuwe markten hoge premievolumes opleveren.”

Daniël Koudijs, marktanalist bij Baken Adviesgroep voegt het volgende toe: “De sector zal in aanloop naar de echt grote technologische doorbraken rond 2030 moeten werken aan een zachte landing van het huidige business model. De huidige focus op micro-innovatie als antwoord op marktontwikkelingen leidt de aandacht af van de uitdagingen op strategische gebied.”

 

Het rapport is vanaf volgende week te bestellen bij Baken Adviesgroep www.bakenadviesgroep.nl. De kosten bedragen 425 euro