Schadesturing autoverzekeraars in zes jaar tijd met een zesde toegenomen

 

Autoverzekeraars sturen klanten met verkeersschades steeds vaker naar gecontracteerde schadeherstelbedrijven. Dat gebeurt bij 88% van de verzekeringen, tegen 74% zes jaar geleden. Automobilisten die zich daar niet aan houden, kunnen hoge extra kosten verwachten. Dat blijkt uit onderzoek van onafhankelijke vergelijkingssite hoyhoy.nl onder 78 autoverzekeringen van 36 autoverzekeraars. Ook wijzen de onderzoekers op de gevolgen wanneer de automobilist met schade zijn auto laat herstellen bij een ander dan het door de verzekeraar opgegeven schadeherstelbedrijf: bijna 83% krijgt een hoger eigen risico en soms (4,4%) wordt de schade niet of slechts gedeeltelijk vergoed.

Op de eigen website schrijft hoyhoy: “Autoverzekeraars hebben contracten afgesloten met gecertificeerde schadeherstelbedrijven om meer greep te krijgen op de kosten van reparaties. Door de afspraken kunnen ze goede deals sluiten en zijn ze dus goedkoper uit. Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, verklaart: “Er is al een tijd sprake van een overcapaciteit op de schadeherstelmarkt, waardoor de tarieven omlaag zijn gegaan. Dat is gunstig voor de verzekeraars. Door de afspraken verkleinen de autoverzekeraars ook de kans op fraude bij taxaties van schade.”

Eigen risico

In de meeste gevallen wordt volgens hoyhoy het volledige reparatiebedrag vergoed als de klant naar het ‘juiste’ herstelbedrijf gaat. Gaat een verzekerde met de schade naar een bedrijf waarmee de verzekeraar geen contract heeft, dan moet er een veel hoger eigen risico worden betaald. Bij vier van de onderzochte autoverzekeringen krijgt de klant in zo’n geval zelfs helemaal geen vergoeding. Dit soort schadesturing komt bij 69 (88%) van de onderzochte verzekeringen voor. Bij de overige 9 (12%) maakt het niet uit naar welk herstelbedrijf een verzekerde gaat met de autoschade.

Het aantal autoverzekeringen waarbij schadesturing wordt ingezet, is toegenomen. Zes jaar geleden voerde hoyhoy dit onderzoek ook uit. Destijds bleek dat bij 74% van de autoverzekeringen sprake was van schadesturing, waarvan 53% door middel van een positieve prikkel. Nu is 88% van de verzekeringen bij schade gestuurd en gebruikt nog maar 26% een positieve prikkel: klanten betalen een lager eigen risico als ze naar een aangesloten herstelbedrijf gaan. Bij veruit het grootste gedeelte van de verzekeringen (63%) worden klanten getrakteerd op een verhoogd eigen risico als ze naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaan. In de overige 12% van de gevallen maakt het niet uit bij welk schadeherstelbedrijf de klant de auto laat repareren en blijft het eigen risico hetzelfde. Het verschil tussen het eigen risico dat klanten betalen bij een aangesloten bedrijf en bij een bedrijf van eigen keuze, varieert van € 67,50 tot € 600,-.

Hoyhoy: “Autoverzekeraars rekenen de laatste jaren steeds hogere eigen risico’s als klanten naar een niet-gecontracteerd schadeherstelbedrijf gaan, omdat er schadeherstelbedrijven zijn die het eigen risico voor de klant vergoeden als deze kiest voor een niet-aangesloten herstelbedrijf. Dat is een bommetje onder de afspraken tussen verzekeraars en gecontracteerde bedrijven. Met een verhoging van het eigen risico proberen verzekeraars dat tegen te gaan.”