Samen maken we risico’s beheersbaar

(advertorial)

Het belooft een pittig renewal-seizoen te worden. De kans is groot dat intermediairs en hun klanten voor komend jaar worden geconfronteerd met generieke aanpassingen, ongeacht hun specifieke situatie. Bij HDI Global ligt dit in veel gevallen anders. Deze verzekeraar van midden- en grootzakelijke risico’s gaat uit van het adagium dat veel risico’s gedifferentieerd kunnen worden verzekerd. Eigen specialisten, onder wie een team van risk consultants en ervaren underwriters, vormen hierbij een sleutelrol. Met hun expertise zijn zij onmisbaar in een markt waar risico’s steeds complexer worden.

“Wat wij anders doen dan de meeste verzekeraars?” Sharon van Herel, managing director van HDI Global legt uit: “Twee jaar geleden hebben we bij onze distributiepartners aan de bel getrokken dat we structurele aanpassingen moesten doorvoeren, aangezien de prijs-risico-verhouding te ver was scheefgegroeid. Hierdoor ontstond voor ons een financieel ongezonde situatie. Oorzaken? Bedrijfsprocessen zijn steeds complexer geworden, voorwaarden vragen steeds meer aandacht en de premies waren te lang niet geactualiseerd.”

Door op ingeslagen weg

Van Herel: “Wij zijn sindsdien bezig onze portefeuille op zo’n manier in te richten dat prijzen weer reëel zijn. Passend bij de kwaliteit van de risico’s. Dat is een intensief proces waarbij we als organisatie alles op alles zetten om onze bestaande klanten intussen zo goed mogelijk te kunnen blijven bedienen. Voor nieuwe klanten was afgelopen jaren bij HDI Global dan ook weinig plek. Maar inmiddels ligt deze fase voor een belangrijk deel achter ons en kunnen we door op de weg omhoog. Het is prettig om na al ons harde werken een betere startpositie te hebben voor komend jaar. En nu onze bestaande portefeuille er in de meeste gevallen een stuk beter voor staat, hebben we de komende rondes weer tijd om naar nieuwe risico’s te kijken. Voorwaarde is wel dat we hierin perspectief hebben op duurzame groei en dito rendement.”

Vlotte verwerking

“Hierbij vinden we het belangrijk dat we tot een vlotte verwerking kunnen komen, daar maken we bij HDI echt een punt van”, vervolgt Van Herel. “Hoe duidelijker en eerder de taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld, des te soepeler de opvolging. Zo spelen we samen tijd en aandacht vrij. Die kunnen we weer goed gebruiken voor verdere risico-inspecties of creatievere oplossingen. En zorgen we er met elkaar voor dat de lijst met complexe vraagstukken korter wordt. Wat wij verder van onze distributiepartners en klanten verwachten? Dat ze met ons in gesprek gaan en blijven. Dat ze ons vertellen waar ze behoefte aan hebben in hun processen. En dat ze meedenken over hoe we onze werkmethoden op elkaar kunnen afstemmen. Zelf zoeken we die dialoog trouwens ook actief op.”

Er kan veel

“Onze risk appetite is hierbij niet zozeer veranderd, wél sluiten we nadrukkelijker en eerder onze specialisten aan bij het inventariseren van risicoprofielen. Onze risk consultants gaan graag inhoudelijk om tafel met distributiepartners en klanten om bijvoorbeeld preventieve maatregelen door te nemen. Als je constructief in gesprek gaat met elkaar, blijkt er meer mogelijk dan vooraf gedacht. Hierdoor lukt het ons als verzekerende partij in veel gevallen een passende oplossing te bieden.”

Oren en ogen

Nog even over de risk consultants, hoe werkt dat precies? Van Herel: “Het is een groep experts die opereert vanuit een eigen afdeling: HDI Risk Consulting. Deze experts maken ‘on- en offsite’ analyses van objecten of situaties. Zij zijn onze ogen en oren. Je komt live of met behulp digitale, visuele hulpmiddelen immers veel meer te weten dan van papier. Deze actieve werkwijze helpt om een continue risicodialoog aan te gaan met klanten, op de hoogte te blijven van de actuele situaties, mee te bewegen, voorstellen voor verbetering te kunnen doen, en waar nodig te adviseren. Door te werken met risk consultants maken we een enorm verschil ten opzichte van verzekeraars die deze expertise niet in huis hebben. Klanten profiteren van verzekeringsoplossingen die beter passen bij hun situatie en lopen bovendien minder kans op schade dankzij advies vooraf.”

Zonnepanelen

Van Herel: “Neem bijvoorbeeld zonnepanelen. Die worden continu onverzekerbaar verklaard door de wildgroei aan aanbieders en onduidelijkheid over voorwaarden. In het FD stond eind vorig jaar nog dat verzekeringspremies zo duur worden dat bedrijven geen zonnepanelen meer plaatsen. De helft van de panelen die je langs de snelweg ziet liggen, staat uit omdat het ondernemersrisico te hoog is. Een ramp voor de sector. Als je als verzekeraar de ruimte hebt om echt op maat te kijken naar de situatie — of liever nog: betrokken wordt bij de aanlegplannen — en tijd hebt voor de risico-dialoog, dan vind je oplossingen. Daar ben ik van overtuigd.”

Klaar voor renewal

“In 2018 waren we de eerste verzekeraar in Nederland die het gesprek opende over prijs en risico’s. Inmiddels zijn we een stuk verder en klaar voor het renewal-seizoen. Klaar voor uitbreiding op het gebied van Property, Liability en Engineering. Intermediairs en midden- en grootzakelijke ondernemers met meer én minder complexe risico’s zijn van harte welkom. Samen maken we risico’s beheersbaar”, besluit Van Herel.

Het belooft een pittig renewal-seizoen te worden.

Snippet 2 (HRC)

.
Dankzij risk consultants kunnen kritische objecten wél verzekerd worden

den.

Snippet 3 (new business)


Tegen de trend in: HDI Global is open voor business

.