Onder de naam RiskBuddy is een nieuw digitaal platform opgezet met verzekeringen voor zzp’ers in de creatieve industrie. “Het is het eerste platform dat het juist voor zzp’ers zo makkelijk mogelijk maakt om bij een schade- of ongevallenclaim uitbetaald te worden”, zeggen oprichters (v.l.n.r.) Tim Hogenboom (eigenaar van een organisatiebureau voor festival- en evenementenorganisatoren, verzekeringsadviseur Alex van Poppel en creatief ondernemer Jorick Serto werkzaam in de creatieve industrie. Het platform is opgzet in samenwerking met Alicia.F
In een toelichting schrijven zij”Verzekeringen voor zzp’ers worden gebaseerd op specifieke functie(s) en werkplek, terwijl dit in de praktijk vaak zeer uiteenlopend is per project, met name bij creatieve zzp’ers. RiskBuddy is dan ook opgericht door drie ondernemers die zelf werkzaam zijn in de creatieve industrie in samenwerking met digitale verzekeraar Alicia©. Via RiskBuddy kunnen zzp’ers zich beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen met een dagelijks opzegbare verzekering die naadloos aansluit op hun werk in de praktijk.”
Zzp’ers in de creatieve industrie zijn volgens hen xtra kwetsbaar in geval van
schade of ongevallen. “Ze werken vaak met dure spullen op risicovolle locaties.
Veel zzp’ers zijn echter niet verzekerd omdat ze het te duur vinden, niet het
jaar rond als zzp’er werken of het freelance werk naast een full- of parttime
baan uitvoeren. Ook als ze wel verzekerd zijn, komen de verzekeringsvoorwaarden
vaak niet overeen met de praktijk. Een probleem waar Tim Hogenboom, eigenaar
van festival-organisatiebureau Het Klassiek, tegenaan loopt bij de vele
freelancers waar zijn bedrijf mee werkt. “Naast werk en uitbetalen is het
beperken van risico’s als zelfstandige ook heel belangrijk”, zegt Hogenboom.
“Als er tijdens een opdracht iets misgaat is namelijk niet de opdrachtgever
maar de zzp’er hoofdelijk aansprakelijk. Uit gesprekken met zzp’ers leerde ik
dat er vaak weinig kennis is van waar je op moet letten in onze branche, vanuit
die motivatie is RiskBuddy geboren.”
Samen met zakelijk verzekeringsadviseur Alex van Poppel en creatief ondernemer Jorick Serto ging hij op zoek naar een verzekeraar die dit probleem met hen wilde oplossen. Dat is digitale verzekeraar Alicia© geworden.
Verzekeringen
voor vier creatieve branches
In de samenwerking heeft Alicia© twee flexibele zzp-verzekeringen ontwikkeld:
een ongevallen- en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze
verzekeringen zijn af te sluiten voor vier verschillende branches: festival- en
evenementen zzp’ers; film-, tv- en theater zzp’ers; media- en creatie zzp’ers;
en zelfstandige artiesten, acteurs, hosts en modellen. Binnen elk van deze
‘verzekerings buckets’ zijn de zzp’ers verzekerd voor diverse functies en
locaties. Verder is alles direct online te regelen en per dag aan en uit te
zetten, zodat zzp’ers zich gemakkelijk kunnen verzekeren voor enkel de periodes
dat ze de verzekering nodig hebben. Zo maken ze geen onnodige kosten.
Uitbreiding
van het verzekeringsaanbod
De ontwikkeling van de buckets heeft ruim een half jaar gekost, maar de drie
oprichters zijn nog niet klaar. Als het aan hen ligt wordt het
verzekeringsaanbod verder uitgebreid met een zakelijke reisverzekering,
rechtsbijstandverzekering en zo mogelijk ook een
arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat creatieve zzp’ers al hun verzekeringen
overzichtelijk bij één bedrijf kunnen regel’n.
“We zijn trots en blij dat we met RiskBuddy zzp’ers kunnen ontzorgen en helpen
in de zoektocht naar de juiste en ook een eerlijke verzekering. Een
verzekeringspartner die ook de risico’s
van het vak begrijpt zodat je als creatieve freelancer gedekt bent als er
toch iets mis gaat.”