Rhion en Openclaims starten partnership autoschadeherstel

Rhion AG, de van oorsprong Duitse en snel groeiende verzekeraar op de Nederlandse markt, gaat een partnership aan met Openclaims voor het afwikkelen en het herstel van zijn autoschades. Na enkele maanden voorbereiding werd deze partnership afgelopen week feestelijk bezegeld in Eindhoven, de thuisbasis van Rhion.   Rhion is sinds 2019 actief op de Nederlandse verzekeringsmarkt, die uitsluitend in samenwerking met bij de NVGA aangesloten gevolmachtigd agenten wordt bediend. Voor het afwikkelen van autoschades is nu de samenwerking aangegaan met Openclaims, de in Amsterdam gevestigde leverancier van software voor de verzekerings- en herstelmarkt.   De klant centraal De samenwerking met Openclaims en het gebruik van het Openclaims Repair Management platform, zal rhion benutten om een compleet nieuw schadeproces aanbieden, dat zich volledig richt op de klant. “Het is ontzettend belangrijk voor de moderne verzekeraar om goed te zorgen voor je klanten, juist in het geval van schade”. zegt Berend Jan Tempelman, Managing Director van rhion. “Wij zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om onze volmachtpartners en eindklanten zo veel mogelijk te ontzorgen en het Openclaims platform  geeft ons de tools én de inzichten die wij hiervoor nodig hebben”.   Het platform van Openclaims zal de afwikkeling en het herstel van voertuigschades bij rhion van begin tot eind verzorgen. Het platform dient hierbij als basis voor alle communicatie- en datastromen tussen de betrokken partijen. “De visie van rhion en Openclaims liggen duidelijk op één lijn. Het platform is daarom qua functionaliteit bij uitstek geschikt om rhion te ondersteunen bij inrichten van een efficiënt en klantgericht schadeproces”, zegt Lex Orie, CCO bij Openclaims. Ook AkzoNobel kiest voor het Openclaims platform voor zijn schadeprocessen   AkzoNobel, wereldwijde lakleverancier voor de automotive industrie, heeft eveneens gekozen voor het Openclaims platform bij het ontwikkelen en aanbieden van een nieuwe dienst richting haar Acoat Selected-partners. Deze dienst, ‘de Digitale Intake’, biedt schadeherstelbedrijven die klant zijn bij AkzoNobel een volledig digitaal proces voor het aannemen en behandelen van autoschades.    Normaal gesproken gaat een klant naar en schadeherstelbedrijf voor een inspectie van de schade aan zijn voertuig. Doordat het Openclaims SaaS (Software-as-a-Service) platform een volledig digitaal intakeproces faciliteert is dit verleden tijd. Klanten kunnen schades vanaf nu melden vanuit de luie stoel. “Naast voordelen voor de klant biedt dit ook voordelen voor de bij AkzoNobel aangesloten schadeherstelbedrijven, deze worden immers niet meer gestoord bij hun dagelijkse werkzaamheden en ontvangen alle schademeldingen gestructureerd en op uniforme wijze in hun eigen omgeving op het Openclaims platform. Vanuit deze omgeving kan het schadeherstelbedrijf alle communicatie en andere afspraken met de klant rondom de schademelding geautomatiseerd regelen. Dit zorgt voor een significante tijdbesparing en verlichting van de administratieve last”, aldus OpenClaims    Nooit meer dubbel invoerwerk door slimme integraties Doordat het Openclaims platform geïntegreerd is met back-office systemen als Delta/W, iBoss en Carbeat behoort dubbel invoerwerk tot de verleden tijd. Schades die online door klanten zijn gemeld kunnen eenvoudig worden geëxporteerd naar deze systemen en meteen ingepland worden. “Dubbel invoerwerk – en daarmee de kans op fouten! – behoort dus tot de verleden tijd”. vertelt Sander Knip, Country Cluster Manager Vehicle Refinishes bij AkzoNobel. “En nóg een belangrijk pluspunt: de Digitale Intake is ook inzetbaar als extra service naar partners van schadeherstelbedrijven, zoals dealerbedrijven of tussenpersonen.”   De Digitale Intake, zoals AkzoNobel het ontwikkelde proces in de markt zet, is ontwikkeld op het Openclaims SaaS platform, dat onder meer gebruikt wordt door herstelbedrijven, verzekeraars en leasemaatschappijen. “Wij zien al langer een behoefte aan slimmere, digitale, oplossingen rondom schadeherstelwerkzaamheden,” verklaart Martine Dietvorst, Head of Operations bij Openclaims. “De coronacrisis benadrukt deze behoefte en heeft de noodzaak nog duidelijker gemaakt”. Door de flexibiliteit en ruime mogelijkheden op het Openclaims platform was het ontwikkelen van een digitale intake voor AkzoNobel binnen no-time gebeurd.    “Het SaaS-platform van Openclaims biedt de perfecte basis voor de Digitale Intake. We zijn blij met de samenwerking met dit jonge, flexibele bedrijf dat een brede kennis heeft van de schadeherstelmarkt. Op deze manier kunnen wij snel een product aanbieden dat aansluit bij de vraag van huidige en nieuwe gebruikers”, aldus Sander Knip van AkzoNobel