Reclame Code Commissie oordeelt: anti-vuurwerkreclame Achmea misleidend en oneerlijk; Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond in gelijk gesteld na klacht

De Stichting HVLV (Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond) is  door de voorzitter van de Reclame Code Commissie in het gelijk gesteld na een aanklacht tegen de anti-vuurwerkreclame van Achmea die op televisie en YouTube te zien was. De commercial van Achmea waarin tal van ‘schokkende cijfers’ worden getoond rondom de jaarwisseling, waarna wordt opgeroepen geen vuurwerk af te steken, is door de Reclame Code Commissie ‘misleidend en oneerlijk’ bevonden.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft Achmea dan ook aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Achmea kan nog tot 7 januari bezwaar maken. In de bijlage vindt u de volledige brief met de beslissing van de Reclame Code Commissie. 

Televisiecommercial met onjuiste feiten

De afgelopen weken was op televisie en internet een commercial van Achmea te zien. In deze commercial schermde de verzekeraar met een aantal onjuiste feiten die volgens Achmea betrekking hebben op de Nederlandse vuurwerktraditie. Afsluitend riep Achmea de kijker op om zelf geen vuurwerk af te steken; dit zou alle jaarlijks terugkerende jaarwisselingsproblematiek oplossen.

‘Lastercampagne tegen Nederlandse vuurwerktraditie’

Genoeg aanleiding voor Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. En met succes. Jeffrey Peters, woordvoerder namens Stichting HVLV, voelt zich gesterkt door de uitspraak: “Vandaag is er een zeer krachtig signaal afgegeven. Achmea voerde een onterechte, feitenvrije lastercampagne tegen de Nederlandse vuurwerktraditie. De Reclame Code Commissie heeft Achmea daarvoor nu een flinke tik op de vingers gegeven. Dit laat zien dat Achmea, een belangrijke partner van het Vuurwerkmanifest, niet zomaar wegkomt met deze oneerlijke, misleidende reclamecampagne tegen het Nederlandse culturele erfgoed.” Jeffrey vervolgt: “Toen Achmea in haar verweer op onze klacht niet wilde ingaan op de ontkrachting van de door hen genoemde cijfers, wisten we al dat we zouden gaan winnen.”

Feestelijke jaarwisseling in 2022

Jeffrey is blij met de beslissing van de voorzitter van de Reclame Code Commissie: “We hopen dat Achmea in het vervolg wat beter nadenkt voor ze de duurbetaalde premies van haar klanten aanwendt om de publieke opinie naar eigen inzicht te beïnvloeden.” Stichting HVLV houdt in ieder geval een oogje in het zeil en is daarnaast al bezig met de jaarwisseling van 2022/2023: “Risicovolle vuurwerkartikelen, die in 2019/2020 nog werden verkocht, zijn inmiddels verboden. We kijken dus uit naar een feestelijke, traditionele jaarwisseling waarin alleen goedgekeurd, stabiel siervuurwerk nog een plaats zal hebben. Daar maken wij ons als liefhebbers samen met de vuurwerkbranche graag hard voor.”

Beslissing Reclame Code Commissie in aanklacht Achmea.pdf
5.83 MB