Rechtsbijstandsverzekeraar ARAG wint rechtszaak met mogelijk grote impact op de luchtvaart

Een uitspraak van de kantonrechter Den Haag helpt gedupeerde passagiers om na twee jaar toch geld terug te krijgen van luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om geannuleerde vluchten die zouden plaatsvinden tijdens de coronacrisis en waarvan de ticketprijs al is terugbetaald aan het failliete boekingskantoor. ARAG spande namens haar klanten een rechtszaak aan tegen diverse luchtvaartmaatschappijen. De uitspraak heeft mogelijk grote gevolgen voor de luchtvaart- en reisbranche.

“Al sinds het begin van de coronacrisis helpen we klanten met het terugkrijgen van hun geld voor geannuleerde vluchten”, vertelt René Schreuders, Jurist Vervoerrecht bij ARAG. “Een flink aantal van deze klanten zou in 2020 vliegen met een ticket geboekt via boekingskantoor D-Reizen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hadden inmiddels de geannuleerde tickets terugbetaald aan D-Reizen. Het boekingskantoor had het geld vervolgens moeten uitbetalen aan de passagiers, maar voordat dit gebeurde ging D-Reizen failliet. ARAG heeft vervolgens namens meerdere klanten vorderingen ingediend bij de curator van het faillissement, maar het was erg onzeker geworden of onze klanten dat geld nog zouden terugzien.”

Direct verhalen op luchtvaartmaatschappij

Daarom besloten de juristen van ARAG om terug te grijpen op een Europese Verordening. Deze geeft passagiers het recht om de ticketprijs direct op de luchtvaartmaatschappij te verhalen. Schreuders: “Op basis van deze verordening hebben we de betrokken luchtvaartmaatschappijen gedagvaard. Bij de kantonrechter in Den Haag diende de procedure tegen Garuda, waarin ARAG de passagiers bijstond. Op 18 mei werden we door de rechter in het gelijk gesteld. Op grond van deze uitspraak moet de luchtvaartmaatschappij het geld voor de geannuleerde tickets nog een keer direct aan onze klanten terugbetalen, ondanks dat Garuda ook al aan D-Reizen heeft betaald.”

Uitspraak met grote impact

Schreuders en zijn collega’s zijn blij met deze overwinning. “Het is een mooi resultaat voor onze klanten, die inmiddels al bijna twee jaar op hun geld wachten.” Schreuders benadrukt dat deze uitspraak mogelijk grote impact heeft. “Het is wel mogelijk dat Garuda in hoger beroep gaat, maar er is nu jurisprudentie waarin wordt bevestigd dat passagiers niet meer afhankelijk zijn van een boekingskantoor om hun geld terug te krijgen. Gezien de grote aantallen passagiers in deze situatie, heeft deze uitspraak dan ook mogelijk grote gevolgen voor de luchtvaart- en de reisbranche.”

Nu actie ondernemen

Schreuders adviseert passagiers die nog op het geld wachten voor hun geannuleerde vlucht om snel in actie te komen. “Om je geld te kunnen terugvorderen, moet je binnen twee jaar na de annulering van de vlucht een gerechtelijke procedure starten. Als het gaat om een vlucht die in 2020 vanwege de coronacrisis werd geannuleerd, dan moet je nu actie ondernemen.”