Reaal wil speler van betekenis zijn in alle schadekanalen

 

“Reaal wil weer een belangrijke, betrouwbare speler worden én blijven op de co-assurantiemarkt,  vaker de lead nemen en onze omzet de komende jaren verhogen met een structureel winstgevende portefeuille”, vertellen Carola Wijkamp-Hermsen en Jan-Willem Norbart, resp. directeur Intermediair en unit-manager co-assurantie bij Reaal in een interview in het volgende week verschijnende digitale magazine van Risk & Business.  Zij kondigen tevens aan dat Reaal voornemens is het aantal businesslines op de grootzakelijke markt  – transport, brand en aansprakelijkheid – uit te breiden. Hierbij wordt gedacht aan met name technische verzekeringen, waarvoor deskundigheid van buiten in huis gehaald zal worden.

De verzekeraar wil zich de komende jaren nadrukkelijker gaan profileren als zakelijke schadeverzekeraar: mkb, volmacht en grootzakelijk. “ Dan is het noodzakelijk dat we nog meer actief worden op de coassurantiemarkt”, benadrukt Norbart,  volgens wie  Reaal in dit segment met 24 medewerkers vooral actief is in de branches transport, brand en aansprakelijkheid. “Tot dusver grotendeels als to follow-verzekeraar, maar we willen steeds vaker in deze risico’s de lead  nemen.” Hij zegt zeer content te zijn met de ‘ mooie groei’ die Reaal het afgelopen jaar in dit segment heeft behaald: met 5% naar 75 miljoen euro. “

Overigens is groei geen doel op zich, maar is de focus gericht op een gezonde, winstgevende groei.  Alle nieuwe posten moeten bijdragen aan het resultaat”, vult Wijkamp aan, die echter wel nadrukkelijk de ambitie aangeeft om verder te groeien. “Als schadeverzekeraar heb je nu eenmaal volume nodig om grote, incidentele klappen op te kunnen vangen. Wij willen de komende jaren verder groeien en daarmee binnen de schademarkt dichter bij de Nederlandse Top-3 komen: NN/Delta Lloyd, Achmea en ASR. Overigens kijken we bij die groeiambitie wel nadrukkelijk naar een goede mix en balans binnen onze portefeuille over alle schadekanalen heen.”

  Wat kunnen en mogen partijen op de coassurantiemarkt verwachten van Reaal? “Geen wilde dingen”, benadrukt Wijkamp. “ We gaan voor een langdurige, meerjarenrelatie, zowel met onze makelaars als met hun klanten . Zo staan we bekend en dat willen we graag zo houden. Men kan en mag van ons een voorspelbaar, stabiel beleid verwachten, zowel qua voorwaarden als wat de prijs betreft, dus geen grote premieschommelingen. We zullen ons in de markt nimmer als prijsvechter manifesteren met dumpprijzen, maar vragen reële prijzen voor het verzekeren van risico’s.”

Norbart vult aan: “ Daarnaast hebben we voldoende capaciteit beschikbaar, beschikken onze medewerkers door hun vaak jarenlange ervaring over voldoende vakkennis om makelaars en bedrijven adequate verzekeringsoplossingen te bieden. Klanten weten daardoor wat ze aan ons hebben, zowel qua underwriting als – minstens net zo belangrijk – bij een schade. Dat laatste is in feite de kern van je product. Een goede en snelle schaderegeling is nu eenmaal cruciaal. Elke grote schade wordt dan ook met underwriting  besproken. Om daarmee in het vervolg ons voordeel te doen. Kortom, we willen voor onze klanten een betrouwbare partner zijn  waarop je van op aan kunt. Dat vertrouwen is nu eenmaal van essentieel belang in onze branche.”

Foto reaal