Prijs en dekking belangrijkste overwegingen bij afsluiten verzekeringspolis

Bij het afsluiten van een verzekeringspolis komt het voor consumenten uiteindelijk neer op prijs en dekking. Bovendien heeft maar 39% van de respondenten vertrouwen in de goede intenties van verzekeraars volgens onderzoek van Motivaction.Waar dekking (58%) belangrijk is voor consumenten, is prijs (72%) essentieel te noemen. Dit roept automatisch de volgende vraag op: hoe onderscheidend zijn verzekeringsproposities? Opmerkelijk genoeg zijn de waardering van de klantenservice (13%) en ervaringen van bekenden (8%).‘’Prijs is en blijft een belangrijke factor waarop aankoopbeslissingen worden genomen en niemand wil het gevoel hebben te veel te hebben betaald. Of het nu gaat om een nieuwe koelkast, de weekendtrip naar Parijs of een autoverzekering’’, zegt Christian van Leeuwen (CTO bij FRISS).

De meeste consumenten kiezen voor de verzekeraar zelf als kanaal voor het ophalen van informatie en het afsluiten van een verzekeringspolis. Vlak daarachter komen de vergelijkingswebsites (55%). Van Leeuwen vervolgt: ‘’De vergelijkingssites voor consumenten zijn niet meer weg te denken, ook niet in de verzekeringswereld. In onze branche richten vergelijkingssites zich met name op verzekeringen waar weinig advies bij nodig is en waar prijs een eenvoudige vergelijkingsfactor is. Dat zijn met name de zorg- en schade gerelateerde producten zoals voertuigen, reizen en inboedel terwijl bijvoorbeeld AOV’s (arbeidsongeschiktheidsverzekeringen) minder geschikt zijn’’.Met de opkomst van de online kanalen lijkt het erop dat tussenpersonen terrein verliezen. Tegenwoordig gaat nog maar 18% van de consumenten naar een tussenpersoon voor het oriënteren op een verzekeringspolis.

Financiële instellingen hebben het zwaar als het gaat om imago en vertrouwen. Verzekeraars zijn hierin geen uitzondering op de regel, aangezien 59% van de respondenten twijfels heeft of zelfs geen enkel vertrouwen heeft in de goede intenties van verzekeraars. Het is essentieel voor de verzekeringsbranche om het consumentenvertrouwen (terug) te winnen. Dit zou moeten resulteren in gezonde, winstgevende portefeuilles voor verzekeraars en eerlijke verzekeringspremies voor de maatschappij. Jammer genoeg, is de oplossing makkelijker bedacht dan dat deze geïmplementeerd is.

Bron Friss