Positieve stemming voor de volmachtmarkt ondanks de impact van Covid-19

De volmachtmarkt blijft positief gestemd met verzekeraars die meer waarde zien in volmachten , zo blijkt uit een onderzoek van Clyde & Co’s begin 2020 onder meer dan 100 verzekeraars en volmachtbedrijven (MGA’s). Hoewel verzekeraars en MGA’s het er grotendeels over eens zijn dat het opzetten van een nieuw volmachtbedrijf dit jaar moeilijker zal zijn, denkt twee derde van de verzekeraars en MGA’s dat het aantal samenwerkingsverbanden stabiel zal blijven of zelfs zal toenemen in het komende renewalseizoen, ondanks de verhardende markt.

Uit het onderzoek Proceed with Caution bleek dat verzekeraars drie ‘topverzoeken’ aan MGA’s hebben, aangehaald door meer dan 50% van de respondenten van verzekeraars: toegang tot nieuwe markten/klanten, technische inzichten in risico’s en begeleiding. Kosten zijn met 18% niet langer topprioriteit voor verzekeraars. Omgekeerd, is voor maar liefst 67% van de MGA’s de marktreputatie van een verzekeraars het belangrijkste criterium voor samenwerking. Op ruime afstand gevolgd door ervaring/specialisatie in bepaalde vakgebieden en gezamenlijke aanpak van riskmanagement (beide 39%). Het  schadevergoedingsbeleid van verzekeraars is fors in belang gedaald: in een jaar tijd van 38% naar19% “In een wereld waarin de regelgeving alleen maar toeneemt, zijn uitstekend risicobeheer en een sterke staat van dienst ook snel in belang toegenomen”, stelt het rapport

Groeimogelijkheden

Uit het rapport komt verder naar voren dat meer verzekeraars de beste groeimogelijkheden zien voor MGA-business in de Londense ‘company market’: 59% tegen42% in 2019. Meer groeikansen worden ook gezien op de Europese markt en in het Midden-Oosten (beide 6%, was 0%) en de VS (6%, was 11%). Daar staat tegenover een sterk verminderd vertrouwen in de Lloyd’s-markt: van  33% naar12%. Ook de volmachtbedrijven zien  de beste groeiopties in de Londen Company-markt: 56% (was 63%), gevolgd door Lloyd’s (17%, was27%), Europa (11%, 0%), Azizë/Pacific (8%, 0%), VS (6%, 2%) en het Midden-Oosten (3%, 0%).

Een andere uitkomst is dat iets meer dan de helft (51%) van de verzekeraars van mening is dat de impact van de pandemie neutraal of positief zou zijn, en hoewel MGA’s verdeeld reageerden, merkten velen op dat een eventuele negatieve impact waarschijnlijk van korte duur zal zijn. Sterke MGA’s zien de uitdagingen van Covid-19 zelfs positief in.

Jennette Newman, partner bij Clyde & Co, merkt op: “Uit ons onderzoek blijkt dat hoewel de overgrote meerderheid van de verzekeraars en MGA’s het erover eens is dat er meer concurrentie zal komen qua capaciteit en er een echte vlucht komt naar kwaliteit, ze niet verwachten dat de omvang van de capaciteit of het aantal van partnerschappen af zal nemen. In feite gelooft ruwweg twee derde van de MGA’s en verzekeraars dat de relaties stabiel zullen blijven of zelfs zullen toenemen, terwijl meer dan de helft van de verzekeraars  gelooft dat de impact van Covid-19 neutraal of zelfs positief zal zijn voor de MGA-capaciteit. “

Ze voegde eraan toe: “Ons onderzoek laat zien dat goede MGA-spelers het beter zullen doen:  ze hebben hun huis op orde, hebben hun niche goed in handen en kunnen leveren aan makelaars die nu niet altijd de  aandacht van verzekeraars krijgen. Grote MGA’s zullen ook een kans zien om de capaciteit te vergroten en de groei te versnellen. Maar de kleinere spelers, die met een slechte schadecijfers of hoge kostenratio’s kampen,  kunnen moeite hebben om hun meerwaarde aan te tonen. Naarmate we de verlenging van 1 januari naderen, kan dit zich vertalen in uitdagingen bij het aanbieden van capaciteit tijdens de huidige renewalperiode, omdat het mes van de ‘hernieuwde voorzichtigheid’ van verzekeraars aan twee kanten snijdt: niet alleen in het bedrijf dat ze verzekeren, maar ook in het uitbreiden van hun paper naar MGA’s.”


Verzekeraars benadrukken dat MGA’s waarde kunnen toevoegen in nichemarkten, maar dat de kosten moeten onder controle worden gehouden. “Voor verzekeraars is de mogelijkheid om‘ risicovolle zaken ’op armlengte’ te houden via een MGA-overeenkomst duidelijker dan ooit, maar dit moet worden gecompenseerd door strikt gecontroleerde kosten. Misschien niet verrassend, maar voor verzekeraars ligt de nadruk vooral op efficiënte toegang tot nieuwe markten en op technisch inzicht en bekwaamheid. MGA’s moeten waarde toevoegen door nieuwe kansen te creëren in plaats van simpelweg bestaande verzekeraarscompetenties te versterken. Sterke performers die waarde kunnen toevoegen in nichemarkten worden hoog gewaardeerd ”, stelt het rapport

.

Mevrouw Newman merkte op: “Het is duidelijk dat vervoerders de dupe zijn geworden van de claims en reputatieschade van Covid-19, en dit heeft hun honger naar nieuwe zaken beïnvloed. Hun focus lag op vernieuwingen en blue-chip ‘veilige’ zaken. Maar nu verzekeraars hun honger naar alles behalve standaard-renewals hebben verloren, hebben slimme MGA’s een kans gezien. Ze melden dat ze meer vragen ontvangen en meer nieuwe klanten verzekeren en ze blijven profiteren van hun vermogen om te reageren op makelaars in een markt waar veel verzekeraars zijn geworden.”

” Volgens het rapport blijft de Londense bedrijvenmarkt de voorkeursoptie voor het ontwikkelen van MGA-activiteiten, maar er is steun voor Lloyd’s ‘Blueprint One-initiatief onder MGA’s: 50% is positief over de impact ervan op de MGA-markt, maar slechts 41% van de verzekeraars . Uit het onderzoek blijkt verder dat MGA’s (89%) en verzekeraars  er allebei sterk van overtuigd zijn dat er meer juridische en regelgevende controle zal zijn op MGA-bedrijven als onderdeel van Blueprint One, maar tegelijkertijd zijn MGA’s (75%) en vervoerders (82 %) zijn beide positief dat Blueprint One zal bijdragen aan de voortgang van het standaardiseren van applicatie- en complianceprocessen bij Lloyd’s.

“Dit was een buitengewoon jaar waarin de aantrekkingskracht van Lloyd’s als markt voor MGA-activiteiten werd beïnvloed door Covid-19, naast de markthervormingen gericht op winstgevendheid, kostenreductie en een verbeterde acceptatiediscipline. Ons onderzoek toont echter aan dat MGA’s een populair en efficiënt bedrijfsmodel blijven, en we verwachten dat de appetite  om binnen Lloyd’s te opereren op de langere termijn zal terugkeren naarmate de hervormingen ingaan en de zachtere marktomstandigheden terugkeren ”, aldus  Newman.