Paul Seip (Liberty Specialty Markets): Toen ook de kunstsector op slot moest 

“Voor een markt die gestoeld is op persoonlijke relaties bracht de pandemie een unieke uitdaging met zich mee voor kunstverzekeraars”, zegt Paul Seip, Senior Underwriter Fine Art & Specie Benelux bij Liberty Specialty Markets in een door hem geschreven artikel in Risk & Business Magazine.

“Sociale interactie is essentieel voor degelijk beheer van een verzekeringsportefeuille voor kunstcollecties, misschien wel meer dan in andere branches. In de kleine, uiterst persoonlijke kunstwereld zijn relaties nog belangrijker. Sterker nog, het vermogen van verzekeraars om een hechte band te smeden met polishouders en tussenpersonen kan doorslaggevend zijn.”

In een wereld waar data-analyse, modellering en zelflerende systemen vaak als de toekomst van onze sector worden genoemd, blijft de kunstwereld volgens Seip  gestoeld op persoonlijke contactmomenten en vertrouwen. “Jawel, er is zeker ruimte voor de meer datagestuurde aspecten van onze sector, maar die moeten worden gecombineerd met het vermogen van verzekeraars om gesprekken te voeren met galeriehouders of handelaren over de nieuwste ontwikkelingen in de hedendaagse kunst, of de opkomst van niet-vervangbare tokens.”.

 “Net als veel andere spelers op de markt voelden we ons niet zo prettig bij het idee van online zakendoen. Voor een markt die zich voornamelijk in de echte wereld afspeelt, voelden Teams en Zoom namelijk als een armzalig alternatief. Maar toen gebeurde er iets onverwachts. De relaties waarin we zo veel tijd en energie hadden gestoken, verwaterden niet. Integendeel: ze verbeterden juist. Hoe onlogisch het misschien ook lijkt, juist door de doelgerichte aard van onlinegesprekken komen de sterke punten van een bekwame kunstverzekeraar goed over.”

Onlineveilingen en -galerieverkopen bleken bijzonder succesvol tijdens de lockdowns. Zo succesvol zelfs dat galerieën hun businessmodellen ingrijpend hebben aangepast. Voortaan gaan zij veel meer werken met vernissages op uitnodiging en de verkoop meer op specifieke klanten richten. Daarnaast zijn door het onverwacht hoge aantal transacties tijdens de pandemie de prijzen van kunstwerken stabiel gebleven.

Seip: “Voor verzekeraars is het nu de kunst om medewerkers te vinden die uitblinken in deze hybride wereld. Alleen heb je, omdat je online meer tijd besteedt om met polishouders te spreken, wel minder de gelegenheid om je gebrek aan kennis van de Franse negentiende-eeuwse romantiek te verbloemen. Aan de andere kant kunnen verzekeraars zich wel gemakkelijker richten op specifieke cliënten en flexibeler werken.


Voor het eerst in maanden begint de sociale agenda van de kunstmarkt weer wat voller te raken. Met tentoonstellingen in heel Europa worden heel voorzichtig de eerste stappen uit de lockdown gezet. De deuren gaan weer open en schilderijen zijn weer te bewonderen. En kunstvezekeraars die zich graag weer op de markt begeven, kunnen wederom aan hechtere banden werken. “Eén ding is zeker: we zullen de kansen die deze evenementen op locatie met zich meebrengen nooit meer als vanzelfsprekend beschouwen.”

Klik hier voor het volledige artikel

https://www.riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2021/11/RB-4_2021.pdf