Onderzoek Knab: Vijf procent ondernemers krijgt aansprakelijkheidsclaim aan hun broek

Ondernemers zijn oververzekerd tegen mogelijke schadeclaims van klanten of opdrachtgevers. Twee derde van de ondernemers heeft zo’n verzekering, maar slechts vijf procent is ooit aansprakelijk gesteld voor schade. Als het al tot een claim komt, valt het schadebedrag vaak mee, zo blijkt uit onderzoek van online bank Knab.

De bank ondervroeg 4.500 zakelijke klanten naar hun ervaringen met schadeclaims. Slechts 5% van de ondervraagden gaf aan in het verleden één of meerdere keren succesvol aansprakelijk gesteld te zijn voor schade. Tegelijkertijd zegt 66% van de ondernemers hier wel tegen verzekerd te zijn. De hoogte van het schadebedrag blijkt in veel gevallen mee te vallen. Zo was in 78% van de gevallen het schadebedrag maximaal één keer de maandomzet. Maar het schadebedrag kan ook flink hoger uitpakken: in 14% van de gevallen ging het om een of twee keer de maandomzet en in 8% van de gevallen was het (veel) meer dan twee keer de maandomzet.

Opvallend is onder andere dat in de persoonlijke dienstverlening (denk bijvoorbeeld aan kappers en schoonheidssalons) 67% een aansprakelijkheidsverzekering heeft, terwijl daar minder dan 1% ooit te maken heeft gehad met een claim. Het omgekeerde geldt voor horeca-, agro- en bouwondernemers: die krijgen juist relatief vaak te maken met schadeclaims. Bouwondernemers spannen de kroon met 15%, daarvan heeft 81% een aansprakelijkheidsverzekering. In de zakelijke dienstverlening daarentegen krijgt 3% van de ondernemers een schadeclaim, maar daar geldt dat 22% van de succesvolle schadeclaims (veel) hoger is dan twee keer de maandomzet.