Onderzoek Aon: Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel

Werkgevers onderschatten op grote schaal de gevolgen voor de organisatie als werknemers kampen met financiële problemen. Dat stelt risico- en verzekeringsadviseur Aon in het rapport ‘Werknemers met financiële problemen’. Eén werknemer met schulden die voltijds werkt en een modaal salaris verdient, kost een werkgever al snel 13.000 euro per jaar, blijkt uit recente cijfers van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Toch noemt ruim vier op de tien werkgevers (43%) personeel met schulden niet als groot risico voor de organisatie. Aon schreef het rapport met adviezen aan werkgevers met medewerking van het Nibud, naar aanleiding van het onlangs gepubliceerde Nibud-rapport ‘personeel met schulden’.

Aon raadt aan dat werkgevers de ondersteuning van werknemers met financiële problemen opnemen in hun HR-beleid. Leidinggevenden en HR-managers zijn gebaat bij training om personeel met financiële problemen te signaleren en adequaat te ondersteunen. Niet alleen uit sociaal oogpunt, maar ook vanuit financieel perspectief is het wenselijk dat werkgevers meer doen om geldproblemen bij personeel te signaleren. Zaken als het verwerken van loonbeslag, (ziekte)verzuim en productiviteitsverlies raken ook de werkgever. Ook diefstal, fraude, omkoping en chantage zijn een groter risico onder personeel met geldproblemen.

Maurice van den Brink, consultant bij Aon: “De onderschatting van de risico’s komt deels doordat werkgevers er vaak überhaupt geen weet van hebben,” vertelt. “Werknemers met financiële problemen trekken zelden op eigen initiatief aan de bel.” Werkgevers zelf durven ook niet altijd het gesprek aan te gaan. Vier op de tien werkgevers denken dat zij daarmee de privacy van hun werknemer schenden.”

Discreet ondersteuning bieden

Daarnaast raadt Aon werkgevers aan meer voorzieningen aan alle werknemers aan te bieden om de eigen geldzaken in balans te brengen en houden. “Het is aan de werknemer zelf om van die voorzieningen gebruik te maken,” zegt Van den Brink. ‘Met dergelijke middelen kan een werknemer makkelijker in een vroegtijdig stadium zelf aan de slag om problemen te voorkomen en zo nodig aan te pakken. Mensen brengen niet snel zelf hun problemen ter tafel. Bijvoorbeeld uit schaamte of uit angst voor ontslag. Aan de andere kant zijn werkgevers vaak terughoudend hieromtrent vanwege privacyoverwegingen. ”

Aon pleit voor een aanpak waarbij een werknemer met financiële problemen zelf altijd verantwoordelijk blijft, maar wel weet op welke ondersteuning hij kan rekenen als dat nodig is. “De werkgever kan als onderdeel van het HR-beleid specifieke voorzieningen opnemen. Voorzieningen zoals een vertrouwenspersoon, een telefonische helpdesk, workshops over geldzaken of eventueel zelfs een budgetcoach als de problemen zo ernstig zijn dat professionele hulp noodzakelijk is. Ook is het effectief om leidinggevenden en HR-medewerkers te trainen in het herkennen van signalen. Voorbeelden van signalen die kunnen duiden op financiële problemen zijn loonbeslag, ziekteverzuim of een verzoek om een voorschot.”

Door alle werknemers concrete hulpmiddelen aan te bieden rondom geldzaken, hoeft volgens de onderzoekers een werkgever zich niet zelf in te laten met persoonlijke financiën van werknemers. En het zorgt ervoor dat werknemers met financiële problemen niet hun privésituatie hoeven te delen met een werkgever. Overigens blijkt uit het onderzoek dat werkgevers vaak bereid zijn om financiële problemen aan te pakken: driekwart vindt aandacht voor de financiële gezondheid van werknemers een belangrijk onderdeel van het HR-beleid. Acht op de tien werkgevers willen werknemers met financiële problemen ook daadwerkelijk ondersteunen.

Het volledige rapport kunt u hier downloaden: http://www.aon.com/netherlands/pdf/Rapport_Werknemers-met-financiele-problemen.pdf