Onderzoek ABI: Britse burgers steunen hervormingen vergoedingssysteem voor whiplashclaims

De plannen van de Britse overheid om het vergoedingssysteem voor letselschades te herzien vindt grote bijval bij de Britse burgers, zo blijkt uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van het Britse verbond van verzekeraars ABI. Daaruit blijkt onder meer dat negen van de tien respondenten van mening zijn dat in het huidige systeem de juridische kosten aan de te hoge kant zijn. Voor elke pond die aan schadevergoeding aan letselslachtoffers wordt uitgekeerd komt nog eens de helft bij aan juridische kosten.

Andere uitkomsten zijn: Twee derde van de respondenten staat tegenover de voorstellen om het system voor letselschadevergoedingen te vereenvoudigen, waaronder de opzet van een onlinesysteem voor de melding van kleinere letselclaims. Zeven van de tien (71%) Britten prefereren de mogelijkheid om een letselclaims online in te dienen in plaats van hiervoor een juridische belangenbehartiger te zoeken en 37% vindt een eenvoudig claimsproces de belangrijkste voorwaarde om kleinere letselclaims in te kunnen dienen, De mogelijkheid om de juridische kosten terug te kunnen vorderen werd door slechts 7% van de respondenten als belangrijk bestempeld. Eveneens twee derde van de ondervraagde Britten noemt de huidige claimcultuur de voornaamste reden voor de toename van het aantal letselclaims op de autopolis, gevolgd door de vaak agressieve wervingspraktijken van letseladvocaten en claimsmanagementbureaus.

Volgens James Dalton, ABI’s Director, General Insurance Policy, onderstrepen de uitkomsten van het onderzoek de brede steun van het publiek voor de hervormingsplannen van de overheid met betrekking tot het schadevergoedingssyteem voor letselclaims. Bovendien is er een groot besef dat de huidige juridische kosten te hoog zijn en omlaag moeten en worden de voordelen van een eenvoudiger, toegankelijke claimsmogelijkheid voor de kleinere letselclaims onderschreven. De voorgestelde hervormingen in de Civil Liability Bill zorgt voor een eerlijker systeem voor zowel claimanten, automobilisten en schadevergoeders. Daarom moet de wet zijn geheel worden aangenomen en geïmplementeerd en niet gedeeltelijk.”