Onderlinge en coöperatieve verzekeraars groeien wereldwijd het snelst

De onderlinge en coöperatieve verzekeringsmarkt is het snelst groeiende deel van de globale verzekeringssector. Dit blijkt uit het laatste ‘Global Mutual Market Share 10’ rapport van de International Cooperative and Mutual Insurance Federation (ICMIF).

Het onderzoek toont aan dat in de periode 2007 tot 2017, de tien jaar na de financiële crisis, de premie-inkomsten van de onderlinge en coöperatieve verzekeringssector wereldwijd met 30% is gegroeid. Dat is bijna twee keer zo hoog dan de groei in de gehele verzekeringssector, waarin de premieomzet in tien jaar tijd met 17% groeide toenam. Als gevolg hiervan steeg het marktaandeel van onderlinge en coöperatieve verzekeraars van 24,0% in 2007 naar 26,7% in 2017.


Uit het rapport blijkt verder dat onderlinge en coöperatieve verzekeraars  vandaag de dag 922 miljoen leden/polishouders bedienen, een groei van 13% ten opzichte van 2012. De impact van het groeiende aantal leden is ook terug te zien in het aantal werknemers in de sector. Op dit moment werken er 1,16 miljoen mensen bij deze groep verzekeraars, bijna een kwart (24%) meer dan in 2007. Ten opzichte van 2007, betekent dit een groei van 24%.

In het voorwoord van het rapport blikt ICMIF-voorzitter Hilde Vernaillen, tevens CEO van de Belgische coöperatieve verzekeraar P&V Assurances,  terug op de tien jaar na de start van de financiële crisis. Volgens haar was deze crisis de katalysator voor de groei van het onderlinge en coöperatieve verzekeringsmodel.

“In een volatiele tijd waarin het vertrouwen van de consument, de consumptieve bestedingen én de rentevoeten kelderden, kwam de onderlinge en coöperatieve verzekeringssector tot bloei. Deze sector presteerde beter dan gemiddeld en heeft meer marktaandeel verovert.”

Aanvullend kwalitatief onderzoek van ICMIF in dezelfde periode, suggereert dat deze positieve prestatie is gekoppeld aan de voorkeur van consumenten voor aanbieders die worden geassocieerd met coöperatieve en onderlinge verzekeraars. Belangrijke aspecten zijn hierbij: betrouwbaarheid, veiligheid en een uitstekende service