Ondanks een teruggang met twee derde blijven de investeringen in Insurtech fors

 

De wereldwijde investeringen in Insurtech zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna tweederde teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Als reden daarvoor wordt aangevoerd dat veel startups dicht tegen productlanceringen aanzitten, zo wordt gesteld in een onderzoek in opdracht van Willis Towers Watson.

Ondanks de trage start in de eerste drie maanden van dit jaar bestempelen de onderzoekers de investeringen in Insurtech nog altijd als ‘ fors’. Uit het onderzoek komt naar voren dat het totaal geïnvesteerde bedrag met 64% is teruggelopen van $ 783 miljoen in het eerste kwartaal van 2016 naar $ 283 miljoen in de eerste drie maanden van 2017. Ook het aantal investeringsdeals liep in die periode terug: met ruim een derde een van 59 naar 36. Overigens is er in het eerste kwartaal wel iets meer geïnvesteerd dan in het laatste kwartaal van 2016.

De financiering van bedrijven die in de opstartfase zitten lag met $ 63 miljoen op het laagste niveau sinds het eerste kwartaal van 2013. De laatste vijf jaar ging 51% van alle investeringen in insurtech naar de zogeheten early stage­-ondernemingen, bedrijven die in de vroegste fase van hun bestaan zitten. In het eerste kwartaal van 2017 was dat nog slechts een vijfde. Volgens Willis Towers Watson geeft dat aan dat de steun verschuift naar bedrijven die de markt hebben bereikt en voor productlanceringen staan.

Het rapport constateert bovendien een toename aandacht voor distributie. Bijna driekwart (74%) van de investeringen richt zich op spelers die zich bezighouden met distributie. De afgelopen vijf jaar lag dat percentage op 61%. Volgens de onderzoekers is de distributie de eerste plek waar disruptie in de verzekeringsbranche zich voordoet. Een andere uitkomst uit het onderzoek is dat de verzekeringsmarkt voor het MKB, wereldwijd  geraamd op $ 100 miljard, gezien wordt als het segment dat het meest lucratief is voor disruptie. Naar verwachting zal in 2020 een kwart van de premies voor MKB-bedrijven digitaal geplaatst worden.