Nieuwe signalen dat Amazon ‘in verzekeringen’wil

De al langer gaande geruchten dat online shopping-gigant Amazon ‘in verzekeringen’ wil is eind vorige week nog eens versterkt door een artikel in het Britse vakblad Insurance Times, dat op zijn beurt weer gebaseerd is op een bericht in de  Indiase krant ‘Times of India’.  Daarin staat onder meer dat Amazon op basis van co-creatie verzekeringsproducten met Acko wil gaan ontwikkelen en deze vervolgens via haar website aan de man wil brengen.

Met het oog hierop staat Amazon volgens beide media  op het punt te investeren in de Indiase insurtech startup Acko General Insurance.  Mede door de investering zou van Amazon zou de startup-verzekeraar tijdens een laatste financieringsronde $ 16 miljoen hebben opgehaald, dat bovenop de 30 miljoen komt die vorig jaar mei bij elkaar werd vergaard.

Acko heeft recentelijk toestemming gekregen van de Indiase toezichthouder IRDA (Insurance Regulatory and Development Authority) om schadeverzekeringen te mogen verkopen. Het bedrijf is inmiddels actief in auto- en motorverzekeringen en biedt hiervoor zowel WA- als cascopolissen aan. Op haar website bestempelt Acko zichzelf als ‘new age-verzekeraar’ met als missie verzekeringen voor iedereen te herdefiniëren. “Insurance will be a piece of cake”, zo profileert de insurtech verzekeraar zichzelf op de eigen website waarop het (potentiële) klanten zeer lage premies (‘killer prices’) en een probleemloze werkwijze  (hasselfree experience) belooft.

In november berichtte persagentschap Reuters al dat Amazon in Europa aan het adverteren was om experts op het gebied van verzekeringen te werven. Daarin werd nadrukkelijk vermeld dat het gaat om een ‘nieuw palet van diensten’ en ‘een nieuwe manier om verzekeringsproducten aan te schaffen’  Tot dusverre is het enige verzekeringsproduct van het bedrijf Amazon Protect, waarmee reparaties aan bij Amazon gekochte hardware worden gedekt. Dit product wordt aangeboden in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.