Nieuwe 15 seconden tellende Independer campagne: we zijn niet allemaal hetzelfde

Op maandag 14 september lanceert Independer een grootschalige nieuwe campagne, te zien en te horen op tv, radio, online en in print. De met Ceci n’est pas un bureau ontwikkelde campagne laat zien dat we als mensen in groepsverband vaak sterk op elkaar lijken, maar dat we als individu uiteindelijk allemaal net een tikje anders zijn. De boodschap: Independer vindt voor iedereen een verzekering die haarfijn bij zijn situatie past. De campagne start met twee commercials rondom het thema zorgverzekeringen. Later volgen commercials rondom andere financiële producten die Independer voor consumenten vergelijkt.

Beugelbekkies en fitgirls
De eerste commercial toont de sterke gelijkenis tussen een zestal ‘beugelbekkies’. De tweede commercial draait om een groepje gepassioneerde fitgirls. Ook al is de gelijkenis binnen de groep treffend, het wil niet zeggen dat bij elk beugelbekkie of elke fitgirl eenzelfde verzekering past. Iedere situatie is toch weer anders, waardoor de ene verzekering beter bij de ene fitgirl past dan bij de andere. Die individuele benadering scheelt consumenten niet alleen geld, maar voorkomt ook teleurstellingen op het moment dat zij een beroep moeten doen op hun verzekering.

Ownable campagnebeeld
Ralf Hesen, die recentelijk (na 20 jaar DDB) bij Independer startte, is trots op de campagne. “Enerzijds brengen we hiermee exact de kern van Independer voor het voetlicht: de allerscherpste vergelijker, die verschillen tussen verzekeringen tot in detail voor je uitpluist en voor je in kaart brengt. Anderzijds is het campagnebeeld zó herkenbaar dat consumenten al snel iedere uiting direct aan Independer zullen koppelen. Zoals ik altijd placht te zeggen: het is een ‘ownable’ concept.”


De nieuwe tv-commercials zijn slechts 15 seconden lang. “Vanwege de manier waarop het concept is ingevuld, slagen de commercials er in binnen die beperkte tijd tóch in een sterke merkboodschap over te brengen”, zegt Hesen. “Het voelt nergens te gehaast en doordat het script draait om ‘wij’ die zo op elkaar lijken, appelleren de commercials binnen enkele seconden aan de emotie”.

De verschillende campagne-uitingen worden eenvoudig afgesloten met de nieuwe pay-off die de persoonlijke benadering van het merk onderstreept: ‘Welkom bij Independer’. “Een vriendelijke boodschap, passend bij de klantgerichte bedrijfscultuur van Independer, dat al 20 jaar marktleider is in de wereld van vergelijkings- en overstapsites”, licht Independer toe. Klik hier en hier om de commercials te bekijken