Nieuw initiatief Lloyd’s moet ‘het onverzekerbare verzekerbaar maken’

Een groep van Lloyd’s verzekeraars heeft ‘The Product Innovation Facility’ gelanceerd, een nieuw initiatief waarmee een investering is gemoeid van £ 53 miljoen (bijna 60 miljoen euro) om nieuwe (her)verzekeringsproducten te ontwikkelen als antwoord op de komst van nieuwe, opkomende risico’s.

Bij het initiatief  zijn de volgende verzekeraars betrokken: Tokio Marine Kiln, Beazley, MS Amlin, Talbot, Liberty Specialty Markets, Hiscox, Ascot, Chubb, Chaucer, Brit, Antares en Apollo.  De groep gaat onderzoeken of er nieuwe verzekeringspolissen kunnen worden ontwikkeld voor complexe en andere niet-standaardrisico’s, zoals immateriële en moeilijk aantoonbare vermogensschades, supply chain-risico’s  en schades als gevolg van fouten met kunstmatige  intelligentie-toepassingen. “Het initiatief moet ‘het onverzekerbare verzekerbaar maken”, benadrukt lLloyd’s in een persbericht.

Modernisatie- en transformatieplannen

Het initiatief past in de eerder door CEO John Neal gepresenteerde plannen om de Lloyd’s  markt te moderniseren en te transformeren en om de kosten drastisch te verlagen. Het plan omvat een zestal initiatieven. De voorstellen beogen de kwaliteit van de risicobescherming voor klanten te verhogen, de toegang tot de markt te vergemakkelijken en tegelijkertijd de kosten van de huidige werkwijze   te verlagen. Het huidige kostenpercentage schommelt volgens Neal al sinds 1990 rond de 40% en dat wil Lloyd’s nu binnen twee jaar verlagen  naar 30% en binnen vijf jaar naar 20%.   

De voorstellen omvatten onder meer: 
* een (elektronisch) platform voor complexe risico’s dat het zakendoen vergemakkelijkt en marktpartijen in staat stelt de moeilijk verzekerbare risico’s op een efficiënte digitale manier te plaatsen ;

* Lloyd’s Risk Exchange, een eveneens elektronisch platform waarbinnen de minder complexe risico’s binnen enkele minuten kunnen worden geplaatst en geaccepteerd tegen een fractie van de huidige kosten;

* Flexibel kapitaal om verschillende verzekeringsrisico’s makkelijker en effectiever geplaatst te krijgen op het Lloyd’s platform;

* Een ‘Syndicate-in-a-box’  voor innovators om nieuwe producten en business op een meer gestroomlijnde manier op de markt te kunnen brengen;

* Een ‘next generation’ claimsservice die een snellere schadeafwikkeling mogelijk maakt waardoor de  klanttevredenheid wordt verbeterd en daarmee het vertrouwen in de markt doet toenemen;

* Een ecosysteem van diensten dat alle marktpartijen helpt nieuwe zaken te ontwikkelen en voor klanten een voortreffelijke service te bieden.