Nederlanders meer juridische problemen in de afgelopen twee jaar

Een derde van de Nederlanders heeft in de afgelopen vijf jaar juridische zorgen gehad. Een kwart van deze juridische zorgen heeft met de coronacrisis te maken. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau DVJ Insights uitgevoerd onder ruim 1.600 Nederlanders in opdracht van juridisch dienstverlener DAS.

Uit het onderzoek van DVJ Insights komt naar voren dat Nederlanders in de afgelopen twee jaar meer juridische problemen hebben gehad dan in de jaren ervoor. Van diegenen die in de afgelopen vijf jaar juridische problemen hebben gehad, hebben juridische problemen bij iets meer dan de helft (54%) in de laatste twee jaar tot kopzorgen geleid.

 Impact coronacrisis

 De coronacrisis heeft tot nieuwe juridische vragen en problemen geleid. Een derde van de juridische problemen door de coronacrisis gaat over thuiswerken (33%) of een geannuleerd(e) reis of evenement (30%). Een op de vijf gaat over faillissementen van een eigen bedrijf (21%) of van een klant (20%). Daarnaast gaat ongeveer een op de vijf over het hebben van corona (en erg ziek worden) (21%), of over vaccineren (19%).

De juridische dilemma’s over vaccineren zijn voorlopig nog niet de wereld uit, constateert ook arbeidsrecht advocaat Pascal Besselink van DAS: “Vaccinatieplicht is er niet, maar de werkgever heeft wel een zorgplicht. Zij moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor alle medewerkers. Hoe ver die gaat als een werknemer niet gevaccineerd is en toch wil komen werken, dat is nog onontgonnen terrein. Uiteindelijk is het aan de rechter om te bepalen waar de grens ligt tussen privacy en grondrechten van de werknemer enerzijds, en de zorgplicht van de werkgever anderzijds.”

Werken en wonen voeren de boventoon

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste juridische problemen in zijn algemeenheid gaan over werk (een derde) en wonen (kwart).

1. Werk en inkomen (34%)

2. Wonen (24%)

3. Aankopen (23%)

4. Familie en relaties (21%)

5. Letsel en schade (20%)

6. Reizen en verkeer (16%)

Opvallend daarbij is dat de juridische problemen over letsel en schade in de drie grootste steden veel vaker voorkomen dan in de andere regio’s.

Juridische hulp zoeken makkelijk

Drie op de vier (74%) Nederlanders die in de laatste vijf jaar juridische problemen hebben gehad, geven aan dat ze het makkelijk vinden om juridische hulp te zoeken. Antwoorden op juridische vragen vindt men voornamelijk bij rechtsbijstandsverzekeraars (38%) en een op de vijf Nederlanders vindt het antwoord op Google.

1.Rechtsbijstandverzekeraars (38%)

2. Advocaten (22%)

3. Google (20%)

4. Vrienden/familie (19%)

5. Juridisch loket (19%)

6. Andere juridische expert (13%)

Hanneke Jukema, CEO DAS: “De corona omstandigheden hebben behoorlijke impact gehad op ons allemaal; bij de één door burenruzie, bij de ander door ontslag of psychische problemen. Ik zie onze samenleving juridiseren. Tegelijkertijd vragen we steeds meer zelfredzaamheid van mensen. Het is belangrijk om je goed te laten informeren als je te maken krijgt met juridische problemen. Daarom deelt DAS veel informatie gratis om zo het recht toegankelijk te maken en de juiste kennis te delen.“