Na twee succesvolle sessies krijgt komt er volgend jaar derde editie van ‘Introductie coassurantie Brand’

Met een geanimeerde evaluatiebijeenkomst in het VNAB Kennis- en Ontmoetingscentrum is afgelopen woensdag 21 juni jl. de tweede editie van de ‘Introductie coassurantie Brand’ afgesloten. Tijdens de bijeenkomst kregen de in totaal 24 deelnemers, werkzaam bij 22 verschillende bedrijven bij verzekeraars, beursmakelaars, schade- en contra-experts, taxatiebureaus en advocatenkantoren een certificaat overhandigd uit handen van VNAB-directeur Wim Span. Vanwege het grote succes en de hoge waardering van de eerste twee sessies komt er volgens jaar een derde editie

De introductie heeft tot doel om nieuwkomers in de coassurantiemarkt (tot drie jaar werkervaring) een beter zicht te laten krijgen op de zakelijke verzekeringsmarkt en de betrokken partijen, hun verantwoordelijkheden, doelstellingen en hun onderlinge verhoudingen. De Introductie coassurantie Brand is een initiatief vanuit de assurantiebeursclub brand: Cobra1998 en wordt ondersteund door de Rotterdamse Beurs Brand Club (RBBC) en de Amsterdamse Beurs Brand Sociëteit (ABBS). De Introductie is ontwikkeld en vormgegeven door Rudolf van der Werff (DEKRA Experts) en Martina Smit (Van Steenderen Mainport Lawyers) met ondersteuning van de VNAB.

De tweede editie startte in februari. Tijdens zes inhoudelijke middagen hebben de deelnemers sindsdien kennis mogen maken met de verzekeringsbranche. Om de twee à drie weken waren zij j te gast bij een speler uit de markt. Dat waren onder meer de VNAB, die een presentatie hield samen met Lloyds, beursmakelaar Willis Towers Watson, verzekeraar AGCS (Allianz) en Troostwijk Taxaties, die een presentatie samen verzorgde met Burghgraef Van Tiel over het onderwerp taxaties en inspecties. Informatie over herverzekeringen werd verstrekt door Swiss Re, die bereid was gevonden om het een en ander te vertellen over hun rol in de markt. Daarna waren de deelnemers te gast bij Cunningham Lindsey, die samen met Von Reth als contra-expert en het NLOI als onderzoeker, een middag verzorgde over experts, contra-experts en onderzoekers. Tenslotte eindigde de inhoudelijke middagen met een bezoek aan V&A Advocaten, die tezamen met Backx & Ripmeester de middag over de advocatuur verzorgde.

De Introductie is als zeer positief beoordeeld door deelnemers en gastheren en –vrouwen: rapportcijfer 8,1, hoger dan de 7.7 van de eerste editie. Gisteren erg leuk om enthousiaste kandidaten te zien die graag weer het gesprek aanknoopten met de uitgenodigde en aanwezige gastheren en –vrouwen. Voordeel van dit initiatief is naast een eerste kennismaking met de coassurantie brandmarkt dat het tevens een start of extra mogelijkheid biedt voor het opstellen en uitwerken van het netwerk. Er is voor september een vervolgbijeenkomst gepland.

Martina Smit: “Vanwege dit succes en de vraag vanuit de markt, zullen Rudolf van der Werff en ik ons weer inspannen om een derde editie op te zetten. Gastheren en –vrouwen (verzekeraars, makelaars, advocaten, experts, contra-experts, onderzoekers en herverzekeraars) zijn meer dan welkom om zich bij ons aan te melden als zij interesse hebben om een dergelijke middag te verzorgen. Het is namelijk de bedoeling dat elke editie een andere verzekeraar, makelaar, expertisebureau en advocatenkantoor een middag verzorgt. Om uniformiteit in de ‘Introductie’ te behouden, is daartoe de enige eis dat het plan van aanpak wordt gevolgd waarin de zogenaamde ingrediënten van de middag staan vermeld. Gastheren en –vrouwen krijgen een korte instructie met enkele onderwerpen met een ‘sterke voorkeur’ om deze te behandelen. Op welke wijze de onderwerpen worden behandeld, staan de gastheren en –vrouwen vrij. Wij noemen dit het zogenaamde kookboekprincipe. Wij geven de ingrediënten en de gastheren en –vrouwen maken het eindresultaat.”