MoneyView: Meer dan de helft auto-inbraken in slechts 15 van de 355 gemeenten in Nederland; Premie correspondeert niet volledig met risico

Begin 2020 werd bekend gemaakt dat iets meer dan de helft (53%) van het aantal auto-inbraken in 2019 zich concentreert in slechts 15 van de in totaal 355 gemeenten in Nederland. Vooral in de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Rotterdam is het aantal auto-inbraken aanzienlijk hoger dan in de overige gemeenten. In deze drie gemeenten vinden 32% van alle auto-inbraken plaats, zo blijkt uit de augustus-editie van MoneyView’s Special Item dat dit keer in het teken staat van autoverzekeringen. De Top-15 wordt gecompleteerd door Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, Breda, Den Bosch, Amersfoort, Arnhem, Tilburg, Haarlem, Almere, Schiedam en Nieuwegein

Het aantal geregistreerde auto’s in de gemeente Almere is opvallend hoog. Dit komt volgens MoneyView doordat de twee grootste leasemaatschappijen van Nederland daar hun hoofdkantoor hebben gevestigd, waardoor veel leaseauto’s in Almere staan geregistreerd. Wanneer alle cijfers worden gecombineerd en uitgedrukt in de kans op schade door inbraak en diefstal per auto, dan ziet de rangschikking van gemeenten met de hoogste kans op inbraak en diefstal er anders uit. In Amsterdam wordt gemiddeld bij 1 op de 37 geregistreerde auto’s ingebroken en 1 op de 456 wordt gestolen. Wanneer naar het absolute aantal inbraken en diefstallen wordt gekeken, is de gemeente Amsterdam op beide fronten koploper. Als de inbraak- en diefstalcijfers worden samengenomen en worden afgezet tegen het aantal geregistreerde auto’s per gemeente, dan neemt de gemeente Utrecht de dubieuze titel over als gemeente met de hoogste kans (1 op de 27 auto’s) op autocriminaliteit. Dit komt vooral door het hoge aantal auto-inbraken.

Daarnaast valt op dat de kans op autocriminaliteit in de op twee na grootste gemeente van Nederland, ’s-Gravenhage (Den Haag), relatief meevalt.Uitgaande van de gecombineerde cijfers is de kans op autocriminaliteit 1 op 97 auto’s en daarmee is de gemeente terug te vinden op de tiende plek van de ranglijst met de hoogste criminaliteit. Als alleen wordt gekeken naar het aantal gestolen auto’s, dan staat de gemeente ’s-Gravenhage er minder mooi voor met een tweede positie. Het is verder opvallend dat de gemeenten Schiedam en Nieuwegein een gemiddeld hoge kans op autocriminaliteit hebben. Bij 1 op 50 auto’s in Schiedam en 1 op 53 auto’s in Nieuwegein is sprake van diefstal of braak. Vooral het aantal gestolen auto’s in Schiedam valt op: 1 op de 943 auto’s in deze gemeente wordt gestolen.

Premie correspondeert niet volledig met risico

Op basis van de diefstal- en braakcijfers zou het logisch zijn als de provincies met de grootste steden en gemeenten en de hoogste autocriminaliteit ook de hoogste premies zouden betalen, meldt MoneyView. Dat is echter slechts gedeeltelijk het geval. Juist de meest zuidelijke provincies betalen gemiddeld het meeste voor een autoverzekering. Hierbij is uitgegaan van de beperkt cascodekking. Dit uitgangspunt is gekozen om andere premievariabelen, zoals (casco)aanrijdingsschades die op de volledig cascodekking zijn verzekerd, uit de premievergelijking te houden.

Vergeleken met het landelijk gemiddelde betalen Limburgers en Zuid-Hollanders gemiddeld 12% respectievelijk 6% meer premie dan de rest van Nederland. In de drie noordelijkste provincies Groningen, Drenthe en Friesland worden de laagste gemiddelde premies voor een beperkt cascodekking betaald. In deze gebieden kan een auto gemiddeld voor een 13% tot 17% lagere premie worden verzekerd. Ook Zeeland behoort tot de provincies met de laagste gemiddelde premies. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde ligt het premieniveau in Zeeland 11% lager.

Zuidelijke provincies betalen hoogste premie De hoge gemiddelde premies die in Limburg worden gevraagd, zijn voor een deel te herleiden tot een aantal bijzonderheden op gemeentelijk niveau. Inwoners van de gemeente Heerlen betalen bijvoorbeeld gemiddeld 27% meer premie voor een beperkt cascodekking. De kans op autocriminaliteit in deze gemeente is relatief hoog en dat verklaart gedeeltelijk de hoge premie. Deze verklaring houdt echter minder stand als Heerlen wordt vergeleken met de gemeente Utrecht, waar de kans op autocriminaliteit nog een stuk hoger is, maar de premie juist minder hoog. De gemeente Nijmegen valt op met een relatief hoge kans op autocriminaliteit, maar weer met een aanzienlijke lagere premie dan de overige gemeenten. Van de 20 gemeenten met de hoogste gemiddelde premie behoren zes gemeenten tot de provincie Limburg en vier tot de provincie Zuid-Holland. Een belangrijke nuance is dat de premies zijn gebaseerd op tarieven waar jaren van statistische schadecijfers aan ten grondslag liggen..