Michel Schaft en Armand Hoftijzer (Marsh Berry International): “Hoeveelheid opties voor intermediair bij consolidatieslag vertroebelen zicht”

Makelaars in assurantiën krijgen in toenemende mate verzoeken om te praten, een kennismakingsgesprek over een mogelijke fusie, overname of andere vorm van samenwerking. Geregeld ontvangen ze ook al snel een op het oog genereus aanbod. “Juist dan is het belangrijk rust en afstand te nemen. De overvloed aan mogelijkheden zet intermediairs aan het denken. Maar dwingt het ze ook om afstand te nemen?, vragen Michel Schaft en Armand Hoftijzer van MarshBerry International zich openlijk af in een interview in Risk & Business Magazine.  Want de vele aanbiedingen en verzoeken worden volgens hen niet altijd even goed doorgelicht. “Zeker kleinere assurantiebedrijven nemen te weinig tijd om alle opties goed naast elkaar te zetten en waarde van de eigen onderneming te optimaliseren.”

Schaft: “In toenemende mate zoeken ondernemers naar houvast. Ze vragen zich daarbij af: ‘wat moet ik doen, wat is wijsheid?’ Dat verschilt uiteraard per kantoor, maar je kunt jezelf in elk geval drie vragen stellen: op welke wijze doe ik op termijn het beste voor mijn klant, waar word ik als ondernemer gelukkig van en welke activiteiten binnen mijn bedrijf zijn nu nodig, om medewerkers en klanten tevreden te houden?”

Hoftijzer: “Als een ondernemer wordt benaderd, is dat hét moment om na te denken waar je naartoe wil met het bedrijf. Er zijn grofweg drie opties. De eerste is schaalvergroting realiseren door organische groei, waarbij het bedrijf mogelijk zelf acquisities doet. De tweede is kiezen voor aansluiting bij een grotere partij. De derde optie is natuurlijk zelfstandig doorgaan, waarbij je je eigen toekomst op langere termijn zeker stelt door te focussen op een bepaalde doelgroep – en daar dan uiteraard de beste in te zijn.”

Juist die laatste optie triggert MarshBerry International om zich opnieuw uit te spreken. Schaft: “Succesvol zelfstandig blijven doorgroeien is een goede optie. Houd er wel rekening mee dat door de consolidatie veel bedrijven om je heen snel groeien. Zolang je toegevoegde waarde kan bieden op basis van kennis, kwaliteit en inkoopkracht, blijf je voor je klanten relevant. Dát is waar het om draait.”

.Groei in Europa met lokale professionals
MarshBerry International geeft als trusted advisor advies en begeleiding bij vragen over strategie en bedrijfsvoering. Het begeleiden van een fusie of overname doet het kleine maar betrokken team in Nederland sinds 2019 waarmee het de Europese tak van het Amerikaanse MarshBerry steeds meer vorm geeft. Begin 2022 wordt een vestiging in Duitsland geopend, later zal Frankrijk volgen.

Schaft: “Intermediairs binnen de verschillende landen in Europa hebben nu eenmaal hun eigen signatuur en gebruiken. In Nederland kennen we het klappen van de lokale zweep. In de andere Europese landen zullen de kantoren worden geleid door ervaren, lokale professionals.  Zij spreken niet alleen de taal, maar kennen ook de cultuur, gebruiken en verzekeringsmarkt in hun land. Dat is essentieel voor een goed advies.”

Klik hier om het volledige artikel te bekijken: http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2022/01/RB-1_2022.pdf