Mercury Trade Credit wil komende drie jaar naar omzet van 25 à 30 miljoen euro en naar marktaandeel van 10%

 

Na de naar eigen zeggen veelbelovende start – de omzet nadert de grens van twee miljoen euro –  verwacht de directie van Mercury Trade Credit de komende drie jaar te kunnen groeien naar een omzet van 25 à 30 miljoen euro en een marktaandeel van 10 tot 15%. In een interview in het gisteren (14 september jl.) verschenen digitale magazine van Risk & Business zeggen de beide directeuren – Richard Ariëns en Ansfried Snijders – dat de markt voor kredietverzekeringen voldoende kansen biedt. “Juist voor een nieuwe speler. Omdat het een groeimarkt is, de penetratiegraad laag is en er ook richting intermediair het nodige zendingswerk kan worden bedreven. Bovendien zijn bedrijven in de afgelopen crisisperiode meer dan eens geconfronteerd met aanpassingen in limieten en/of voorwaarden. Daarom staan ze mogelijk open voor andere aanbiedingen. Zeker nu we als één van de weinige aanbieders een niet-opzegbare-polis aanbieden.”

De nieuw kredietverzekeraars zegt niet te verwachten het totale marktaandeel bij de grote drie – Atradius, Euler Hermes en Coface – weg te kunnen halen. “Een deel zal komen van klanten die zich al eerder van de traditionele kredietverzekeraars hebben afgekeerd. Wij hebben lering getrokken onze ervaringen met ‘de grote drie’ en zijn ervan overtuigd met onze aanpak het vertrouwen van de markt in kredietverzekeringen terug te winnen”, aldus Ariëns, die in het artikel  zijn ongezouten mening over de manier waarop ‘de markt’ tot dusver te werk gaat, niet onder stoelen of banken steekt. “Bij kredietverzekeringen is het gebruikelijk dat de verzekeraar de polis kan annuleren, wat vooral gebeurt in tijden van recessies. Met de laatste crisis werd van de ene op de ander dag tot wel 40% van de dekkingen ingetrokken.  Dat is vergelijkbaar met het wegnemen van de paraplu op het moment dat het gaat regenen. Dan is het niet vreemd dat kredietverzekeringen bij zowel intermediair als bedrijfsleven de naam hebben een moeilijk product te zijn waar je niet op kunt rekenen.”

Niet-opzegbare polis

Daarom komt Mercury met de ‘niet-opzegbare polis’, afkomstig uit de VS waar dit product na de crisis  sterk in opkomst is. “In moeilijke tijden lopen we dus niet weg, maar zoeken we samen met onze klanten naar een oplossing. Wij beoordelen de risico’s op een andere manier  dan de traditionele partijen. In plaats van te kijken naar de stand van zaken van een hele branche, kijken we  naar de situatie bij de klant zelf en beoordelen we risico’s op klantspecifieke profielen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld zelf merken wat het betalingsgedrag is van zijn eigen afnemers.  Door betere kennis denken we door de cyclus heen een lagere claimratio te hebben dan bij traditionele kredietverzekeringen.”

Het volledige interview tref u hier aan:  http://riskbusiness.kinsta.cloud/wp-content/uploads/2017/09/RB_5_2017.pdf