Meeste verzekeraars scoren een onvoldoende in digitale marketing

De meeste verzekeraars scoren een onvoldoende op het gebied van digitale marketing. Dat blijkt  uit de Digital Marketing Scorecard 2016, een onderzoek  van consultancybureau CACI onder 25 verzekeraars, bij wie in veel gevallen de digitale marketingactiviteiten niet op orde zijn. In het onderzoek zijn de meest impactvolle kanalen voor elke verzekeraar beoordeeld, verdeeld in 76 factoren binnen acht deelgebieden. “Uit de Digital Marketing Scorebord komt naar voren dat vooral affiliate marketing en social media aandachtsgebieden zijn voor verzekeraars. In enkele gevallen is er niet eens een affiliate programma beschikbaar, terwijl dit uitermate geschikt kanaal is voor acquisitie van klanten. Ook zien we dat vooral de commerciële inzet van social media bij veel verzekeraars zeer beperkt is. verder valt op dat digital marketing bij de online labels van grote verzekeringsmaatschappijen zoals CZdirect en Zekur onderbelicht is. Uitzondering is Ditzo. Zij laten met hun score zien dat zij op de goede weg zijn, al domineren zij ook niet over alle kanalen. Daarnaast presteren uitvaartverzekeraars bijzondere met twee bedrijven in de Top-5.

Uit het onderzoek komt Ditzo als beste uit de bus. Op de tweede plaats volgt het Zilveren Kruis, gevolgd door Aegon, Yarden en DELA. De Top-10 wordt gecompleteerd door Centraal Beheer, Reaal, AllSecur, VGZ en FBTO.