Marc van Nuland ziet verhardende markt aanhouden: “Ook dit jaar komt de beursvloer op ons kantoor weer terug.”

De verharding in de verzekeringsmarkt zette in 2019 stevig door. Marc van Nuland, Country Manager bij Aon Nederland, zegt er rekening mee te houden dat er ook dit jaar veel polissen door de verzekeraar worden opgezegd. “ We zullen opnieuw in onderhandeling gaan met de verzekeraars om te zorgen dat onze klanten goed verzekerd blijven. Om de klant de best mogelijke onderhandelingspositie te geven, helpen wij hen een helder risicoprofiel te vormen en te investeren in preventie en in professioneel risicomanagement. Uiteraard komt ook de beursvloer op ons kantoor in Rotterdam weer terug, omdat dit vorig jaar zowel verzekeraars als onszelf goed heeft geholpen om de vaak lastige onderhandelingen beter te faciliteren”, aldus Van Nuland bij de presentatie van de jaarcijfers.

De omzet van Aon Nederland in 2019 was 391,2 miljoen euro. Dit is een groei van 3,5% in vergelijking met 2018. De risico- en verzekeringsadviseur kijkt daarmee terug op een goed jaar. De positieve lijn zette in het eerste kwartaal van 2020 door, maar de verwachting is dat de coronacrisis de groeicijfers voor de rest van het jaar enigszins afvlakken.“We hebben in 2019 een goed jaar gehad”, zegt Van Nuland. “Het was het jaar waarin we te maken kregen met een verharde verzekeringsmarkt die ons voor grote uitdagingen stelde. Ondanks dat was 2019 het jaar waarin we ons niet alleen voornamen om nog door te pakken op innovatieve oplossingen, maar dat ook daadwerkelijk gedaan hebben.”

Vooruitkijkend vult CFO van Aon Nederland, Rogier Sparreboom, aan: “Uiteraard ziet 2020 er heel anders uit. De coronacrisis zal invloed hebben op onze groei voor dit jaar. Tegelijkertijd gaan we door met de verbetering en digitaliseren van onze dienstverlening en bereiden we ons voor op de integratie met Willis Towers Watson, uiteraard in afwachting op de goedkeuring van de aandeel- en toezichthouders.”

Aonvation: van idee naar uitvoering

Het Aonvation-team is de aanjager van nieuwe innovaties binnen Aon Nederland. Het team helpt collega’s met de concrete stappen die gezet moeten worden om van een goed idee een waardevolle innovatie te maken. Op deze manier helpt Aonvation om Aon toekomstbestendig te houden met nieuwe producten en diensten die de klant nu en in de toekomst verder helpen. Een voorbeeld daarvan is Aon risico-inzicht, een online platform dat mkb’ers een compleet overzicht geeft van alle preventiemaatregelen die ze moeten nemen. Maar liefst 65% van de Nederlandse bedrijven voldoet niet of onvoldoende aan de preventie-eisen, zoals bijvoorbeeld op het gebied van brandveiligheid. Ondernemers hebben nu alle informatie bij elkaar en kunnen ook direct bewijs uploaden, zoals een veiligheidskeurmerk.

Diversiteit en inclusiviteit

In 2019 ondertekende Aon het Charter ‘Talent naar de Top’ waarmee het zich committeerde aan duidelijk meetbare doelstellingen. Aon formuleerde drie concrete speerpunten: Leiderschap & Cultuur, Gender Diversity en Jong Talent. Van Nuland: ”We geloven dat diversiteit en een inclusieve werkomgeving vereist zijn om een leidende professionele dienstverlener te zijn en te blijven. Alleen dan zijn we creatief, innovatief en zetten we ieders kwaliteiten in. Als beloning voor ons actieve D&I-beleid – we streefden naar 30% vrouwen in de top voor eind 2020 en zitten op dit moment op 33% – hebben we recent de Talent naar de Top Runner Up Award gewonnen. Dat is iets om met elkaar zeer trots op te zijn.”