Makelaars tonen weinig interesse in net-zero aanpak; slechts één van de tien regionale makelaars heeft zich hieraan gecommitteerd

Uit onderzoek van gespecialiseerde verzekeraar Ecclesiastical blijkt dat het bij makelaars in het algemeen ontbreekt aan een gevoel van urgentie en interesse in de overgang naar een net-zero beleid.  Uit het tweede jaarlijkse onderzoek naar de houding van de sector ten opzichte van dit ESG-aspect blijkt dat het aantal makelaarskantoren met een net-zero doelstelling weliswaar licht is gestegen sinds vorig jaar, maar dat de apathie blijft bestaan, vooral bij kleinere kantoren.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts twee nationale makelaars dit jaar een net zero-doelstelling hebben vastgesteld, een stijging van slechts 1% ten opzichte van vorig jaar. Intussen heeft één op de tien regionale makelaars en slechts vier op de honderd provinciale makelaars soortgelijke net-zero -toezeggingen gedaan.

Zoals ook in de vorige editie van de studie het geval was, blijft het gebrek aan middelen voor 51% van de respondenren de belangrijkste hinderpaal voor het opstellen van net-zero-doelstellingen, Toch steeg het percentage makelaars dat geen belangstelling had voor net zero dit jaar, van 21% naar 27%. Er was ook een opmerkelijke toename van makelaars die zeggen dat ze te klein zijn om zich met de net-zero norm bezig te houden, van 3% naar 12%.

“Slaapwandelen in de klimaatcrisis”

Er worden wel enkele positieve punten genoemd. Bijna driekwart van de ondervraagde makelaars is het ermee eens dat het verminderen van de impact van hun bedrijf op het klimaat een goede zaak is. Twee op de vijf zeggen ook dat hun bedrijf zich meer bewust is van klimaatproblemen dan een jaar geleden.

 Van degenen die zich nu meer zorgen maken over duurzaamheid, zegt meer dan de helft van de makelaars dat het verminderen van het energieverbruik in hun kantoren het verminderen van het aantal zakenreizen heeft ingehaald als de meest populaire stap in het verminderen van de klimaatimpact, waarschijnlijk gestimuleerd door het huidige economische klimaat. Ook bewustmaking van werknemers en overstappen op duurzame leveranciers waren populaire maatregelen om klimaatrisico’s te beheersen

Een ander obstakel dat makelaars kan weerhouden van de net-zero verbintenis is het gebrek aan motivatie. Uit de enquête bleek dat slechts 12% van de respondenten denkt dat klanten eerder zaken zullen doen met makelaars die zich inzetten om hun klimaatimpact te verminderen. Voor verzekeraars geldt in wezen hetzelfde: slechts 13% van de makelaars gelooft dat klanten eerder zaken zullen doen met verzekeringsmaatschappijen die zich inzetten voor ESG-principes.

Volgens Adam Saunders, commercieel directeur van Ecclesiastical, tonen de bevindingen van het onderzoek aan dat veel makelaars weinig motivatie hebben om groener te werken. “Deze resultaten tonen aan dat makelaars slaapwandelen in de klimaatcrisis, ondanks de dringende noodzaak voor alle industrieën om over te stappen op netto nul. Er zijn enkele bedrijven die het snappen en investeren in koolstofreductie, maar de meeste makelaars zijn niet geïnteresseerd. Uit onze resultaten blijkt dat zij geen enkel concurrentievoordeel zien in het verminderen van hun koolstofimpact. Er is echter overweldigend bewijs dat klanten groenere keuzes maken en die trend zal alleen maar versnellen,” aldus Saunders. Benefact, het moederbedrijf van Ecclesiastical, onthulde onlangs de lancering van zijn eerste programma voor elektrische auto’s, in lijn met de plannen van de groep om tegen 2040 net-zero te kunnen werken