Lloyd’s schatte de schadelast door Covid-19 iets te hoog in

Lloyd’s publiceert volgende week zijn resultaten. Eerder schatte het de schadelast door Covid-19 in op meer dan £ 6 miljard op jaarbasis. Eerder deze week zei Lloyd’s voorzitter Bruce Carnegie-Brown dat de bruto pandemieclaims van de markt ‘meer dan $ 6 miljard gaat benaderen in 2020, verdeeld over 16 bedrijfstakken, waaronder annulering van evenementen, handelskredieten, reisverzekeringen en D&O-verzekeringen. .

 Tijdens een evenement van de Britse regering over veerkracht zei hij dat de pandemie al een ‘groot verlies’ is voor de wereldwijde schadeverzekeringssector. Een door Lloyd’s gegeven onafhankelijke beoordeling afgelopen zomer schatte dat de wereldwijde verzekeringssector voor  meer dan $ 100 miljard aan Covid-19 zou betalen. Carnegie-Brown merkt op dat de meeste bedrijven niet verzekerd waren voor pandemierisico’s.

Lloyd’s bood wel een pandemie-verzekeringsproduct aan, maar volgens Carnegie-Brown zijn er ‘zeer weinig polissen’ verkocht. Dit was gedeeltelijk omdat mensen “niet geloofden dat een pandemie gevolgen voor hen zou hebben en het feit dat geld om risico’s te beperken ‘altijd beperkt’ is en voorrang krijgt op wat wordt gezien als grotere waarschijnlijkheidsrisico’s.”

Er zijn ‘forse’ lessen te trekken uit de pandemie, gaf Lloyd’s directeur John Neal toe. “De meerderheid van de mensen had in de basis geen dekking. De polissen boden geen dekking in geval van financieel verlies zonder materiële schade. En waar mensen dekking hadden, kwamen we in geschillen terecht. ”“Er zijn hieruit enkele lessen te leren. Ten eerste moeten we de polisvoorwaarden uitzoeken. We moeten kijken naar vereenvoudiging of verduidelijking, want het kan niet de bedoeling zijn om al te veel discussies en   te voeren over een claim wanneer deze zich voordoet.”

Het is de  ‘verantwoordelijkheid’ van de verzekeringssector om na te denken over de producten die zij aanbiedt en ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de behoeften van de klant, aldus Neal. “Laten we luisteren naar wat onze klanten ons vertellen wat zij denken dat hun risico-exposure is en ervoor zorgen dat de producten en services die we aanbieden, deze risico’s aanpakken. En dat wanneer ze het product krijgen, moet  het begrijpelijk zijn.”.