Lloyd’s overweegt vestigingen op het continent vanwege Brexit; Rotterdam een optie?

 

Lloyd’s of Londen overweegt sterk een kantoor in een EU-land  te openen als de Brexit tot teveel nadelige gevolgen zou leiden voor het vrije handelsverkeer tussen Groot-Brittannië en de rest van Europa en daarmee de toegang voor Britse bedrijven op de Europese markt zou belemmeren.    De EEA (European Economic Area) is goed voor  3,49 miljard euro (11%) van de totale bruto premieomzet van Lloyd’s. De organisatie  geeft zelf aan dat 4%  van hun totale bruto premieomzet van 31,7 miljard euro geraakt wordt door het terugtrekken van de UK uit de Europese markt.

In de Britse media worden diverse kandidaten genoemd voor de Lloyd’s ‘subsidiary’ in Europa, waaronder Dublin, Frankfurt en Parijs. Stilletjes hoopt ook Rotterdam hierop kans te maken. Wat dat betreft zou het eerder gemelde bericht van een gezamenlijke insurancefloor van  Lloyd’s Benelux  en vier aan Lloyd’s gelieerde bedrijven huren om in  het World Trade Center (WTC) Rotterdam gezamenlijk een verdieping te huren als een mooi opstapje gezien kunnen worden. Naar verwachting volgend jaar maart nemen Lloyd’s Benelux, service companies Starstone en Pembroke/Ironshore en de coverholders DUAL en Hienfeld hun intrek in hun nieuwe, afzonderlijke kantoorunits op de 20ste verdieping. Op Pembroke/ Ironshore na, die momenteel kantoor houdt aan het Weena, zijn alle organisaties nu reeds gehuisvest op een andere verdieping in het WTC Rotterdam. Er is op de Insurance-floor nog één kantoorunit over voor een aan Lloyd’s of de verzekeringssector gelieerd bedrijf.

Ralph van Helden, Country Manager Lloyd’s Benelux lichtte deze stap eerder als volgt toe.“Zowel wij als drie van de vier Lloyd’s-bedrijven waren al in het WTC Rotterdam gehuisvest. Door de onlangs afgeronde renovatie van de 20e verdieping, deed zich de gelegenheid voor om de gehele verdieping te huren. De Insurance-floor biedt voordelen voor zowel de bedrijven zelf, bijvoorbeeld in bepaalde vormen van samenwerking, als voor de relaties van deze verzekeringsbedrijven, die hierdoor mogelijk hun afspraken met de verschillende Lloyd’s-bedrijven kunnen combineren. Uiteraard kan hierdoor bovendien de bekendheid en herkenbaarheid van Lloyd’s worden versterkt.”