Lemonade ziet in Nederland een perfecte afzetmarkt vanwege de tech-georiënteerde en diverse samenleving

 “We hebben voor Nederland gekozen omdat we van Nederlandse consumenten herhaaldelijk de vraag kregen wanneer we eindelijk in Nederland onze producten zouden lanceren. Met haar tech-georiënteerde  en diverse samenleving vormt Nederland een perfecte afzetmarkt voor Lemonade.” Dat zegt CEO Daniel Schreiber in een interview in de recent verschenen editie van het Risk & Business Magazine

Lemonade profileert zich in haar uitingen als disrupter binnen de verzekeringsmarkt en zegt  ‘de conservatieve verzekeringswereld’ uit te willen dagen met een totaal afwijkende  aanpak van de traditionele manier van werken. “We zijn van mening dat de verzekeringswereld toe is aan verandering. Er heerst een structureel wantrouwen jegens verzekeraars en ze behoren tot één van de minst geliefde soort bedrijven. De reden hiervoor is simpel: elke euro besteed aan een claim, is een euro minder winst voor de verzekeraar. Met andere woorden, de belangen van de verzekeraar staan haaks op die van de klant.”

Hij vervolgt: “Lemonade zit anders in elkaar. Ons verzekeringsmodel – gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gedragspsychologie – minimaliseert het hiervoor aangehaalde belangenconflict door een vast deel (‘flat fee’) van de premie te reserveren voor operationele kosten en winst en de rest in te zetten voor de betaling van claims. Wat daarvan overblijft  gaat naar een door de klant gekozen goede doel. Zo vechten we nooit met de klant om hetzelfde kwartje én geven we terug aan de maatschappij.  Daarnaast worden tussenpersonen en papierwerk bij ons vervangen door AI-techniek en dat scheelt tijd, gedoe en kosten. De combinatie van kunstmatige intelligentie en gedragspsychologie is oersterk: nu er geen belangenconflict is met de verzekeraar, vermindert het aantal valse claims. Dit maakt controles en omslachtig papierwerk overbodig, zodat AI-gestuurde bots het afsluiten van verzekeringen en het afhandelen van claims kunnen overnemen. Het resultaat is een soepeler, sneller en betrouwbaarder proces.” 

Groeiambities

Lemonade heeft grote groeiambities. In ons land kunnen klanten  volgens Schreiber meer polissen verwachten  speciaal is aangepast voor de Nederlandse markt,  zoals  de mogelijkheid van diefstaldekking voor je fiets . “Zo zullen we dat ook voor nieuwe markten doen.” Wat na Nederland de volgende markt zal worden, wil hij nog niet bekend maken. “Maar doorgroeien zullen we zeker.” 

Gevraagd naar de doelen voor het komende jaar en de jaren erna, antwoordt Schreiber. “ We hebben wel verschillende doelen voor 2020 en daarna, maar hebben ons zelf geen financiële targets gesteld. Vooralsnog groeien we razendsnel en dat willen we doorzetten, zowel geografisch als op het gebied van productontwikkeling. Omdat wij onder het toezicht staan van de Nederlandsche Bank  mogen we op grond van het EU Passporting-systeem  ook in andere EU-landen onze producten aanbieden en dat gaan we dan ook land voor land doen.”  

Klik hier voor het gehele artikel: https://www.riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2020/04/RB2_2020.pdf