Lemonade startte in Nederland met inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering: “Een perfecte afzetmarkt voor ons vanwege haar tech-georiënteerde en diverse samenleving”

Lemonade, de van oorsprong Amerikaanse verzekeraar, start vandaag in ons land officieel met de verkoop van verzekeringen: een gecombineerde inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering (Polis 2.0). Het Europees hoofdkantoor is sinds najaar gevestigd aan de Weesperstraat 61-105 in Amsterdam, waar inmiddels 19 medewerkers werkzaam zijn en de komende tijd meer mensen zullen worden aangenomen. “ We hebben voor Nederland gekozen omdat we van Nederlandse consumenten herhaaldelijk de vraag kregen wanneer we eindelijk in Nederland onze producten zouden lanceren”, zegt CEO Daniel Schreiber in een binnenkort verschijnend interview in Risk & Business Magazine. “ Met haar tech- georiënteerde  en diverse samenleving vormt Nederland een perfecte afzetmarkt voor Lemonade,”

Lemonade zegt ‘de conservatieve verzekeringswereld’ uit te willen dagen met een totaal afwijkende  vanwege aanpak van de traditionele manier van werken. Haar verzekeringsmodel is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gedragseconomie. Hierdoor kunnen klanten alles supersnel via de app regelen en de afhandeling van claims gebeurt grotendeels door bots.” We zijn van mening dat de verzekeringswereld toe is aan verandering. Er heerst een structureel wantrouwen jegens verzekeraars en ze behoren tot één van de minst geliefde soort bedrijven. De reden hiervoor is simpel: elke euro besteed aan een claim, is een euro minder winst voor de verzekeraar. Met andere woorden, de belangen van de verzekeraar staan haaks op die van de klant.”

Volgens  Schreiber  zit Lemonade  anders in elkaar. “ Ons verzekeringsmodel – gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gedragspsychologie – minimaliseert het hiervoor aangehaalde belangenconflict door een vast deel (‘flat fee’) van de premie te reserveren voor operationele kosten en winst en de rest in te zetten voor de betaling van claims. Wat daarvan overblijft  gaat naar een door de klant gekozen goede doel. Zo vechten we nooit met de klant om hetzelfde kwartje én geven we terug aan de maatschappij.  Daarnaast worden tussenpersonen en papierwerk bij ons vervangen door AI-techniek en dat scheelt tijd, gedoe en kosten. De combinatie van kunstmatige intelligentie en gedragspsychologie is oersterk: nu er geen belangenconflict is met de verzekeraar, vermindert het aantal valse claims. Dit maakt controles en omslachtig papierwerk overbodig, zodat AI-gestuurde bots het afsluiten van verzekeringen en het afhandelen van claims kunnen overnemen. Het resultaat is een soepeler, sneller en betrouwbaarder proces.”

Goede doelen

Bots zorgen in slechts enkele seconden voor het afsluiten van een verzekering en de afhandeling van claims – door AI-chatbot ‘ Jim’ en de winst van het bedrijf staat – in tegenstelling tot traditionele verzekeringsmodellen – vast.  Lemonade reserveert een vast bedrag (‘fixed fee’) van de ontvangen premies voor operationele kosten en winst en gebruikt de rest voor de betaling van claims. Het restbedrag van het claims-potje (niet geclaims premiegeld), maximaal 40%,  gaat naar door de klant geselecteerde lokale goede doelen.  De in Nederland aangehaakte goede doelen zijn onder meer het Nationaal Ouderenfonds, KiKa, KNGF Geleidehonden en PLAN International.

De doelgroep van Lemonade zijn millenials en generatie Z. In de VS en Duitsland is 75% van hun gebruikers jonger dan 35 jaar en 90% sluit voor het eerst een verzekering af. De verzekeraar biedt sinds 2016 verzekeringen voor huiseigenaren en huurders aan in de Verenigde Staten en inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen in Duitsland en Nederland. Sinds de lancering in de VS in 2016 heeft Lemonade 1,2 miljoen polissen verkocht, is de app is bijna 1 miljoen keer gedownload (960.628) en ziijn sinds de  oprichting 29.720 claims afgehandeld, waarvan 97% door AI-chatbot ‘Jim’.

Lemonade heeft via de jaarlijkse Giveback in totaal bijna 800.000 euro gedoneerd aan goede doelen.Lemonade is naar eigen zeggen de enige verzekeraar in de Benelux met een B-Corp certificering, een onafhankelijk duurzaamheidslabel voor bedrijven. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam en in Nederland staat Lemonade onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB).Wereldwijd werken er 326 mensen bij Lemonade

Lemonade heeft grote groeiambities. “ Wat na Nederland de volgende markt zal worden maken we nog niet bekend, maar doorgroeien zullen we zeker.” 

In het persbericht licht Lemonade haar naam als volgt toe: “ Het Engelse spreekwoord when life gives you lemons, make lemonade lijkt in het Nederlands nog het meest op van de nood een deugd maken. Dat is precies waar de naam van het innovatieve verzekeringsbedrijf Lemonade op duidt. Een verzekering moet je toch afsluiten, dus kunnen we er maar beter iets ‘leuks’ van maken.”

 De inboedel- en aansprakelijkheidspolis (Polis 2.0)  zijn volgens de verzekeraar  kort, transparant en makkelijk te begrijpen. De verzekeraar biedt inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen in Nederland (en Duitsland). Premies starten vanaf € 2,- per maand.  Ook in Nederland wordt het product volledig afgestemd op de wensen van de Nederlandse consument, die hun eigen risico (0 tot 1000 euro), hoogte van de inboedel (vanaf 50.000 euro) en het verzekerde bedrag van de aansprakelijkheidsdekking (1,25 of 2,5 miljoen euro) kunnen bepalen. Ook kan tegen een meerprijs gekozen worden voor een tweetal anti-diefstalpakketten voor diefstal van spullen buitenshuis, waaronder de fietst. De polis kan maandelijks worden opgezegd. Nederlanders kunnen vanaf vandaag een polis afsluiten via de Lemonade app of op www.lemonade.com/nl.