LegalTech startup Appjection slaat met ARAG handen ineen in strijd tegen onterechte verkeersboetes

 

De Amsterdamse startup Appjection gaat met rechtsbijstandverzekeraar ARAG de strijd aan tegen onterechte verkeers- en parkeerboetes. Jaarlijks wordt 2,5% van de ingediende bezwaren gegrond verklaard. “Het werkelijke aantal onterechte boetes ligt echter veel hoger”, zegt Gerrit Jan van Ahee, founder en Chief Technical Officer van Appjection. “Mensen zonder juridische achtergrond weten vaak niet hoe je een hoogwaardig bezwaar opstelt of hoe je na een afgewezen bezwaar in beroep gaat. Veel mensen hebben een gevoel van ‘laat maar zitten’ en betalen hun boete. Met de service van Appjection kunnen mensen nu in twee minuten kosteloos bezwaar maken.”

Appjection sluit met deze service goed aan bij de dienstverlening van ARAG. De rechtsbijstandverzekeraar, met wereldwijd bijna 4.000 medewerkers en miljoenen klanten, is continu op zoek naar samenwerkingen om mensen betaalbare toegang tot het recht te bieden. “Door de samenwerking met Appjection bieden wij onze klanten nu ook de mogelijkheid om op eenvoudige wijze bezwaar te maken tegen onterechte boetes”, aldus Richard Faas, directeur innovatie van ARAG Nederland, die veel potentie ziet in Appjection: “Appjection is een perfecte aanvulling op de dienstverlening van ARAG en past uitstekend in onze incubator: De Legal Tech Factory.”

Een slimme combinatie van kunstmatige intelligentie en LegalTech stelt Appjection in staat grote aantallen boetes te behandelen en bezwaren op maat te maken voor elke overtreding. Door deze vorm van automatisering wordt juridische bijstand rendabel en daarmee nu ook bereikbaar voor iedereen. Mensen uploaden een foto van hun boete en beantwoorden korte vragen over de specifieke overtreding. Op basis daarvan wordt beoordeeld of een bezwaar juridisch kans van slagen heeft. Als dat niet zo is, wordt ook geen bezwaar gemaakt door Appjection