LeadInsurance pakte na de zomer de draad weer op met boeiende lezing over grote en complexe schades bij BELFOR

Het trainingslokaal en de bedrijfshal van reconditioneringsbedrijf BELFOR  in Rotterdam vormde gisteren (26 oktober) het decor van de eerste netwerkbijeenkomst na de zomer van LeadInsurance, de netwerkgroep van 35-plussers werkzaam in de verzekeringsbranche bij onder meer verzekeraars, makelaars, experts, advocaten en bedrijven. De aanwezigen kregen een interessant programma voorgeschoteld over grote en complexe schades.

 

Ad Westerhof van Troostwijk nam zijn gehoor in vogelvlucht mee langs een tiental grote of anderszins bijzondere en complexe calamiteiten, waarbij in een niet van humor gespeend verhaal enkele highlights werden belicht. Zo kwamen achtereenvolgens aan bod de waterschade bij de VU in Amsterdam (“bedrijfsonderbreking van enkele weken door uitvallen van o.a. stroomvoorzieningen), de TU Delft (118 miljoen euro schade door kortsluiting in een koffiezetapparaat), brand bij Blokker Mijdrecht (“Chemicaliën in sloot, die niet van Blokker maar van omliggende bedrijven afkomstig waren”), brand Tata Steel (“Gelukt om geld in Nederland te behouden en gebouw open te houden”)  en de schade na aanslagen op vliegveld Zaventem in België (“Giga bedrijfsschade, maar vooral vervelend vanwege de dodelijke slachtoffers”) .

Ook stond Westerhof stil bij aardbevingsschade in Groningen (“Onnodig veel kosten gemaakt door verkeerde aanpak en vele belanghebbenden,  tevens voorstel voor herstel in natura”), brand chemiefabriek Cindu in Uithoorn (“Veel goodwill omwonenden door gratis wasbeurt voor auto’s), brand Pre Pain in Oldenzaal (“Voorbeeld waartoe snelle verstrekking voorschotten kan leiden”), de Bernardhoeve in Drenthe (“Complex door vele belanghebbenden) en de stormschade op Sint Maarten (“lastig door gebrek aan voorzieningen en gebrek aan vertrouwen’). Met zijn verhaal maakte Westerhof duidelijk dat bij een grote schade schaderegelaars niet alleen te maken hebben met vaktechnische problemen, maar ook dat politieke en eigen belang vaak een belangrijke rol spelen waarmee gedeald dient te worden.

Gastheer BELFOR vertelde bij monde van Patrick Neeleman kort iets over zijn bedrijf, dat de afgelopen vijf jaar wereldwijd sterk is gegroeid: met ca 20%  naar meer dan 300 vestigingen in 28 landen en ruim 7.000 medewerkers. Het bedrijf is actief op het gebied van brand- en waterschadesanering, lekdetectie, ontvochtiging, schimmelsanering en bouwkundig herstel en daarnaast  de reiniging en het herstellen van elektronica en machines na schade (BELFOR Technology) en is op jaarbasis bij ca 114.000 projecten  betrokken. Alleen al in de VS na de orkaan Harvey heeft BELFOR voor $ 620 miljoen aan opdrachten uitstaan. Ook vertelde hij over de one call does it all-beleid van zijn bedrijf en de bewuste keuze om de gedupeerde centraal te stellen in de aanpak.

De bijeenkomst werd afgesloten met een netwerkborrel en uitgebreid visbuffet dat werd aangeboden door gastheer BELFOR