Kwart Britse mkb-bedrijven heeft cyberverzekering gekocht vanwege toegenomen werken op afstand

Bijna een kwart (24,9%) van de kleine tot middelgrote ondernemingen (mkb’s) in het Verenigd Koninkrijk  heeft een cyberverzekering gekocht omdat er meer thuis en elders wordt gewerkt als gevolg van COVID-19, zo blijkt uit een onderzoek van GlobalData. Ruim één op de vijf (21,9%)  merkt ook op aanraden van de eigen makelaar tot het sluiten van een cyberverzekerings is overgegaan;  21,6% van de bedrijven deed dat op basis van berichtgeving over cyberaanvallen in de media, en 17,6% op advies van een andere financieel adviseur .

Benjamin Hatton, verzekeringsanalist bij GlobalData, zegt hierover: “Bedrijven worden proactiever in het managen van de risico’s van een cyberaanval, in de wetenschap dat thuiswerken kan leiden tot grotere risico’s op dit gebied. Media-aandacht voor de gevaren van cyberaanvallen is belangrijk om de aandacht te blijven vestigen op de dreigingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd.”

Hatton vervolgt: “Brokers spelen een belangrijke rol in het adviseren van klanten om het juiste dekkingsniveau te nemen, zodat bedrijven goed beschermd zijn tegen cyberdreigingen. Financiële adviseurs hebben ook deze verantwoordelijkheid door ervoor te zorgen dat Britse kleine en middelgrote ondernemingen de dekking hebben die ze nodig hebben om hun bedrijf te beschermen tegen het steeds vijandiger wordende cyberlandschap.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 31,5% van de Britse mkb-ers een cyberdekking heeft. Dit komt omdat veel kleine en micro-ondernemingen denken dat hun bedrijf niet wordt bedreigd door cyberrisico’s. In totaal denkt 38,1% van de kleine en middelgrote ondernemingen die geen cyberverzekering hebben, dat het onwaarschijnlijk is dat hun bedrijf het doelwit wordt van een cyberaanval, terwijl nog eens 17,2% denkt dat de dekking te duur is.