KPMG-rapport ‘ Future of Large Commercial Insurance’: Grootzakelijke verzekeraars moeten evolueren om te overlevem

n

“Het bedrijfslandschap verandert snel. Ondanks sterke marktprestaties komen de traditionele bedrijfsmodellen voor commerciële verzekeringen onder druk te staan. Om deze trends en hun impact beter te begrijpen, heeft KPMG gesproken met verzekeringsorganisaties over de hele wereld actie in de (groot)zakelijke markt. De onderzoekers vonden vijf belangrijke ‘ signalen van verandering’  die de markt beïnvloeden en vormgeven. Deze zijn: 1. Verwachtingen van klanten en makelaars 2. Economische onzekerheid 3. Regelgeving en juridische deglobalisering 4. Technologische evolutie 5. Activisme op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG)

“  Om in deze omgeving te overleven en te gedijen, moeten commerciële verzekeraars niet stil blijven staan. Ze moeten evolueren. En wij denken dat de winnaars zullen opduiken in een van de drie nieuwe bedrijfsmodellen: 1.  Wendbare (agile)  wereldspeler – “Het bestaande optimaliseren” 2. Innovatieve specialist – “Snel aanpassen en benutten” 3. Open-source riskmanager – “Aandelenbeurs of risico”. Om ervoor te zorgen dat deze winnende bedrijfsmodellen succesvol zullen zijn, moeten (groot)zakelijke verzekeraars zich richten op het opbouwen van nieuwe en gedifferentieerde mogelijkheden die aansluiten op hun hele organisatie.

KPMG: “ U kunt niet alles doen, dus moet u bepalen welke mogelijkheden en modellen voor u het grootste verschil zullen maken. Technologie zal van cruciaal belang zijn. Maar digitale transformatie gaat veel verder dan technologie. U hebt een duidelijk, klantgericht bedrijfsontwerp van uw end-to-end processen nodig. Dit moet gebaseerd zijn op diepgaande inzichten in klanten, makelaars en de markt. En het moet worden geschraagd door een digitaal ondersteunde technologiearchitectuur en empowered personeel. Naar onze mening kunnen verzekeraars alleen door deze “verbonden” aanpak echte waarde uit hun digitale transformaties halen.”

Klantgerichtheid

Uit het onderzoek onder  de beleidsbepalers in de (groot)zakelijke markt komt onderr meer naar voren dat  meer dan vier van de vijf (83%) hun’ custmer central-strategie bestempelen  als top- (35%)  of hoge prioriteit (48%),  16% als net zo’n prioriteit als andere zaken en slechts 1% als een lage prioriteit.  “ Klanten en makelaars verwachten een ultramoderne ervaring – net zo geavanceerd en op maat gemaakt als die zij in hun persoonlijke leven ervaren. Ondertussen begint de opkomst van insurtechs in de commerciële ruimte voor extra concurrentiedruk die gericht is op de pijnpunten van de klant. Gezamenlijk dwingt dit commerciële verzekeraars om hun operationele modellen, bedrijfsmodellen en kanalen radicaal te herzien. Volgens ons zijn de winnaars degenen die in het nieuwe risicolandschap het vertrouwen van hun klanten winnen en in staat zijn innovatieve, op maat gesneden en commerciële oplossingen en ervaringen te bieden”, aldus KPMG. 

Zorgen om regelgeving en governace 

De wereldorde verandert en dat heeft volgens het KPMG-rapport een verschuiving naar meer assertieve nationale regelgeving op sommige markten. “ In combinatie met de aanhoudende bezorgdheid over de veerkracht van het bedrijf en de toeleveringsketen ervaren veel (groot)zakelijke verzekeraars het regelgevingslandschap gefragmenteerder en ingewikkelder dan ooit tevoren.Wij verwachten dat een meer holistische kijk op het veranderende regelgevingslandschap nodig is om vooruit te komen.Deze toenemende complexiteit van de regelgeving beheren zal waarschijnlijk niet gemakkelijk zijn voor commerciële verzekeraars die vaak met multinationale klanten en risico’s te maken hebben. Volgens ons zullen zij vertrouwen moeten opbouwen met meerdere toezichthouders, inzicht krijgen in en anticiperen op toekomstige veranderingen in de prioriteitsgebieden van de toezichthouders, waarden verankeren in hun besluitvorming en een cultuur creëren waarin werknemers worden beloond voor het doen van de juiste dingen. 

Besluitvormers bij grote commerciële verzekeraars zijn het meest bezorgd over regelgeving en governance als belangrijkste risicogebieden voor het scheppen van vertrouwen in de klant (43%). Daarnaast maken zij zorgen om criminaliteit/cybersecurity (35%), technologie en disruptie (34%), merk- en reputatieschade (32%), operationele en financiele risico’s (28%) en milieu en geopolitieke risico’s (26%).