Kifid zet de behandeling van klachten over beleggingsverzekeringen voortvarend voort. In 2020 zijn opnieuw 142 klachten afgerond. Voor bijna de helft van deze klachten is door bemiddeling een oplossing gevonden. Dit tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen. In 72 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. Hoewel de problematiek al jaren bekend is, ontvangt Kifid nog steeds nieuwe klachten. Het afgelopen jaar ontving Kifid van 88 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering. Dit maakt dat Kifid in totaal nog 582 van deze klachten in behandeling heeft.
Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Het afgelopen jaar hebben ruim 140 consumenten en betrokken verzekeraars het hoofdpijndossier ‘beleggingsverzekering’ kunnen sluiten. Dit is mogelijk dankzij de gefaseerde en clustergewijze aanpak. Op die ingeslagen weg gaan we door om de nog resterende klachten af te ronden. We bemiddelen waar dat mogelijk is en als dat niet lukt, doet de Geschillencommissie een uitspraak. Die uitspraken leiden er soms nog weer toe dat partijen er alsnog samen uitkomen. Dat biedt vaak sneller duidelijkheid dan nog verder procederen.”
Bemiddelen en beoordelen
Kifid behandelt de klachten beleggingsverzekeringen
gefaseerd en clustergewijs. De klachten zijn geclusterd per verzekeringsproduct
en financiële dienstverlener. Kifid pakt cluster voor cluster de klachten op
voor behandeling. Daarbij wordt elke klacht op haar eigen merites beoordeeld.
Clusters van klachten waar een oplossing met inzet van bemiddeling mogelijk
lijkt krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de
standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de Geschillencommissie tot een
oordeel kan komen. Daarbij volgt de Geschillencommissie zoveel mogelijk de
lijnen die de Commissie van Beroep heeft uitgezet.
Clusters afgerond
Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van SRLev,
waaronder Reaal, en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen
afgerond. De clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN AMRO, Achmea, De Goudse
en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van a.s.r. zijn grotendeels
afgerond. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen met enkele
tientallen klachten aan de slag. Zodra een nieuw cluster van klachten wordt
opgepakt voor behandeling, ontvangen de betrokken consumenten en financiële
dienstverleners hierover informatie van Kifid. Omdat de klachten cluster voor
cluster worden behandeld, geldt voor een groot aantal klachten dat deze later
worden opgepakt. Van de betrokken consumenten en financiële dienstverleners
vraagt Kifid geduld en begrip.
Nieuwe klachten
Er zijn nog steeds consumenten die met nieuwe klachten
over beleggingsverzekeringen, de zogenoemde woekerpolis, bij Kifid aankloppen.
In 2020 waren dit er 88. Deze nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen
worden zoveel mogelijk op de gebruikelijke manier behandeld.
DIN Plan-klachten
Het cluster klachten over DIN Plan-beleggingsverzekering
van Allianz omvat 195 klachten. Deze klachten zijn afgelopen jaar aangehouden
in afwachting van uitspraken van de Commissie van Beroep over drie DIN
Plan-klachten. Inmiddels zijn deze uitspraken gedaan: er is geen grond voor een
schadevergoeding. De Geschillencommissie zal bij de beoordeling van de
aangehouden klachten de lijn van de Commissie van Beroep volgen. Veel betrokken
consumenten (182) hebben zich verenigd in de Stichting DIN Plan Dupe. Over de
afhandeling van hun klachten zal eerst een overleg plaatsvinden tussen
vertegenwoordigers van de verzekeraar, de Stichting en de voorzitter van de
Geschillencommissie. Dit overleg kan – op verzoek van de Stichting – niet
eerder plaatsvinden dan eind maart 2021. Hierdoor kan Kifid deze klachten nog
niet verder behandelen.