Kentekening (land)bouwvoertuigen blijft ver achter; RDW luidt noodklok

Over iets meer dan drie maanden moeten (land)bouwvoertuigen een kentekenbewijs hebben. Zonder dat bewijs mogen ze na 1 januari de weg niet meer op. Op dit moment is slechts vier op de tien voertuigen geregistreerd. Reden voor de RDW om de noodklok te luiden.

In de eerste acht maanden zijn in totaal 231.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd: 134.000 trekkers, 66.000 aanhangwagens en getrokken machines en 31.000 zogenoemde ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS). Dat is ‘slechts’ 42%procent van het verwachte aantal van 550.000 voertuigen.

Doorgeven aan verzekeraar

De RDW roept eigenaren van (land)bouwmachines, rijdende werktuigen en getrokken materieel dan ook op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat nog online zonder keuring. Voertuigen die niet op tijd zijn geregistreerd en toch na 1 januari op de openbare weg komen, riskeren een boete. “Bovendien zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd”, schrijft de RDW in een persbericht.

Beleidsadviseur Alex de Hoop van het Verbond van Verzekeraars voegt daaraan toe dat eigenaren die het kenteken hebben ontvangen, dat ook moeten doorgeven aan hun verzekeraar. “Als mensen een kenteken van de RDW hebben gekregen, staat dit wel in het kentekenregister, maar is er nog niet vastgelegd dat deze ook is verzekerd. Hiervoor is het noodzakelijk dat de eigenaar het kenteken aan de verzekeraar doorgeeft, zodat die een registratie in het zogenoemde WAM-register kan doen. Als het daar niet in staat, kan de eigenaar een waarschuwing of boete krijgen.”

Friesland

Op dit moment lopen vooral de ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ achter in de registratie. Uit onderzoek van de RDW blijkt dat een kwart van de eigenaren zelfs niet eens weet dat ze hun voertuig moeten registreren. “Het gaat om een diverse groep voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek worden gebruikt, zoals dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers en heftrucks, maar ook toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Ook grote landbouwvoertuigen als zelfrijdende oogstmachines vallen in deze categorie”, vertelt conversiemanager Rob van Dokkumburg.

Bron: Verbond van Verzekeraars

.”