Kassa: Bijna vier van de vijf adviseurs hoort nooit meer iets van zijn adviseur na afsluiten financieel product

Maar liefst 78 procent van de consumenten heeft nooit meer wat zijn adviseur gehoord na het afsluiten van een financieel product.” Dat stelt ‘Kassa’ op basis van een enquête onder consumenten en adviseurs. Martin Koot van financieel onderzoekbureau MoneyView is hierover niet verrast: ‘Adviseurs zitten al jaren op hun handen; het is de hoogste tijd dat zij beter hun werk gaan doen.’ Adviseurs zelf schetsen in het onderzoek een ander, beduidend rooskleuriger beeld. Iets meer dan de helft van hen zegt vaak contact met de klant op te nemen, 44% procent soms. Slechts 4% antwoordt met ‘nooit’.

Uit de enquête van Kassa onder zowel consumenten als adviseurs komt verder naar voren dat het overgrote financieel adviseurs massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) overtreden door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen van afgesloten financiële producten, zoals overlijdensrisicoverzekeringen. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60%. Daarmee voldoen adviseurs volgens advocaat financieel recht Harm Jan Tulp niet aan hun zorgplicht zoals omschreven in artikel 4:20 en 4:21 van de Wft. ,De zorgplicht voor tussenpersonen is al meer dan vijftien jaar geleden door de Hoge Raad aangenomen”, aldus Tulp op de website van ‘Kassa’. .

Adviseurs die aangeven wel aan hun zorgplicht te voldoen, communiceren veelvuldig via nieuwbrieven en algemene mails. Maar volgens Tulp is het de vraag of dat voldoende is. ,,Daarvoor moet de klant expliciet toestemming hebben gegeven. Zo niet dan zou de adviseur schriftelijk moeten informeren over bijvoorbeeld premiedalingen.”