Jonge makelaars pleiten voor meer face-to-face handel met verzekeraars, omdat ze geloven dat dit een belangrijk concurrentievoordeel is voor de Londense markt, zo blijkt uit een enquête van de London and International Insurance Brokers’ Association (LIIBA).
Tijdens een reeks workshops die Liiba organiseerde, zei 97% van de jonge makelaars dat ze wilden dat hun werk voor minstens 50% zou bestaan uit face-to-face contact met verzekeraars. De makelaars vonden ook dat face-to-face, op relaties gebaseerde handel een belangrijk concurrentievoordeel was voor Londen en de bron van het onderscheid van de markt ten opzichte van andere internationale verzekeringscentra.
Meer dan 50 jonge makelaars van de Londense markt namen in april deel aan vier workshops onder leiding van Jason Collins, hoofd global broking van Tysers en bestuurslid van Liiba. Naar aanleiding van de workshops publiceerde Liiba het rapport Our Face-to-face Future, waarin de visie van jongere makelaars op de toekomst van de Londense markt wordt beschreven. In het rapport staat dat veel makelaars ‘admin Friday‘ een nuttige manier vinden om organisatorische taken bij te werken, maar dat één makelaar zei dat ze de sector zou verlaten als er niet meer van haar verwacht werd dat ze mensen zou ontmoeten, een gevoel dat door andere deelnemers aan die sessie werd toegejuicht.
De deelnemers gaven toe dat niet alle zaken voor de Londense markt op de markt verhandeld kunnen of moeten worden. Complexe wereldwijde programma’s, die ongeveer 20% van de zaken voor hun rekening nemen, worden nu meestal via vaste bijeenkomsten behandeld. Basisproducten en eenvoudige zaken, vaak uitgevoerd via faciliteiten, die nog eens 30% van de Londense handel uitmaken, waren geschikt voor afspraken op afstand. Dit betekent dat de helft van de handel op de Londense markt geschikt is voor face-to-face interactie.
Broker lounges, vaak stijlvolle wachtruimtes voor makelaars in kantoren van verzekeraars – waren niet erg populair bij de deelnemers aan de workshops. Makelaars klaagden dat de afspraken van 15 minuten die gewoonlijk door verzekeraars worden gemaakt, onvoldoende tijd bieden voor een productieve discussie nadat ze de beveiliging van het gebouw hebben gecontroleerd, een lift hebben gebeld en beleefdheden hebben uitgewisseld. De geleidelijke vermindering van het aantal gebouwen in EC3 waar pashouders van Lloyd’s ongecontroleerd toegang hadden, had het probleem nog verergerd.
De bereidheid van underwriters om te handelen vanuit Lloyd’s Underwriting Room was ook een twistpunt voor jonge makelaars. De consensus was dat underwriters na de pandemie alleen op dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend in de box zijn. Hoewel sommige verzekeraars aanwezigheidsroosters opstellen die op zondag onder makelaars worden verspreid, was de ervaring van de makelaars dat deze vaak niet worden nagekomen. Deelnemers waren terughoudend om klanten mee te nemen naar de box vanwege het gebrek aan underwriters. Eén makelaar zei: “Het is gênant als er meer underwriters in Leadenhall market zijn dan in de box.”
Patronen
Klanten en producenten, zo werd beweerd, beginnen de veranderde werkpatronen in Londen op te merken. Verschillende makelaars haalden voorbeelden aan van buitenlandse contacten die opmerkingen hadden gemaakt over het gebrek aan personeel op de markt op vrijdag. Jason Collins, die de workshops leidde en het voorwoord van het rapport schreef, zegt: “De boodschap van jonge makelaars is duidelijk. Ze willen face-to-face handel drijven; ze willen de relaties opbouwen die daaraan ten grondslag liggen; en ze willen dit doen in een ruimte die weer een echte handelsvloer is waar beslissingen worden genomen.”\
“De Londense markt is een gemeenschap en gemeenschappen hebben een centraal punt nodig – zoals een school of een kerk. In de Londense verzekeringsmarkt is dat brandpunt altijd de assurantieruimte geweest en zou dat ook moeten zijn. Een levendige ruimte trekt talent aan. Het is een opwindende, stimulerende plek om zaken te doen – en het bevordert innovatie.”
\Chris Croft, Liiba’s CEO, zegt: “Onze workshops waren een verfrissende bevestiging dat onze markt in veilige handen is. “Deze jonge makelaars zijn een groep geboren handelaars die grondig nadenken over de manier waarop we onszelf kunnen organiseren om het wereldwijde centrum van uitmuntendheid voor gespecialiseerde verzekeringen te blijven. Discussies die een pad hebben uitgestippeld naar de markt van de toekomst. Het is tijd om in beweging te komen.” In 2021 publiceerde Liiba zijn 10 belangrijkste principes voor de toekomst van de handel in Londen, waaronder de noodzaak om face-to-face handel te blijven voeren.