De Ombudsman Pensioenen, Jeroen Steenvoorden, heeft pensioenuitvoerders opgeroepen om deelnemers te helpen bij belangrijke beslissingen. Het Verbond van Verzekeraars heeft die oproep goed begrepen. “Communicatie met pensioendeelnemers verdient terecht prioriteit.”
Steenvoorden signaleert in zijn jaarverslag over 2021 dat deelnemers die bij hem aankloppen soms spijt hebben van een eerder gemaakte keuze. Vaak willen ze die terugdraaien. Daarom roept hij pensioenuitvoerders op om deelnemers beter te begeleiden bij het maken van belangrijke keuzes over hun (toekomstige) pensioen.
Menselijke maat
Het Verbond
ondersteunt het pleidooi om oog te hebben voor mensen die tussen de wal en het
schip dreigen te vallen. “De menselijke maat mag niet ontbreken. De materie is
complex en met de aankomende veranderingen in het vizier vraagt een goede
uitleg en ondersteuning extra aandacht.”
Voor verzekeraars en premiepensioeninstellingen zijn beschikbare
premieregelingen overigens niet nieuw. Zij hebben al jarenlang ervaring met de
uitvoering van deze regelingen en de keuzes die daarin kunnen worden gemaakt.
Jaarverslag 2021
De Ombudsman Pensioenen heeft vorig jaar
122 bemiddelingszaken in behandeling genomen (2020: 147). Het aantal
informatieverzoeken bedroeg echter 866 (2020: 634). Het totaal overzicht van
bemiddelingszaken en informatieverzoeken is te vinden in het jaarverslag
over 2021.
Bij de foto: Ombudsman Jeroen Steenvoorden overhandigt zijn jaarverslag aan Verbondsdirecteur Harold Herbert (links) – Foto: Dirk Hol/Verbond van Verzekeraars